Czy każda firma jest startupem?

Startup to młoda firma, która nie ma jeszcze ugruntowanej pozycji na rynku. Jednak to nie jest podstawowe kryterium. Nowy salon kosmetyczny to także młoda firma, jednak nie można jej nazwać start-upem. Podstawową i najważniejszą cechą start-upu jest innowacyjny pomysł na biznes.

Czy każda nowa firma to startup? Co to jest startup?

Start-up jest stosunkowo nowym pojęciem w historii gospodarczej.
Angielski termin „startup” określa niedawno założoną firmę, która znajduje się w początkowej fazie rozruchu, zazwyczaj z niewielkim kapitałem początkowym. Jej celem jest realizacja innowacyjnego pomysłu na biznes (bardzo często w obszarach technologii komunikacyjnych, biznesu elektronicznego, biotechnologii).

Innowacyjny pomysł jest bardzo ważny, ale nie mniej istotny jest model biznesowy, który powinien być dobrze dopracowany.
Kluczem do sukcesu może być szczegółowy business plan. Od niego przede wszystkim zależy, czy znajdą się inwestorzy dla młodej firmy.

Start-upy są zazwyczaj zakładane z niewielką kwotą kapitału początkowego. Aby móc cały czas rozwijać działalność i wzmacniać swoją bazę kapitałową, bardzo często korzystają z kapitału zalążkowego lub podwyższonego ryzyka.

Start-up – zalety

Każda inwestycja kapitałowa łączy się z ryzykiem i ewentualnymi stratami. Trzeba się z tym liczyć zakładając startup. Jednak inwestycja może być również niezwykle opłacalna, a praca w młodej innowacyjnej firmie ma wiele zalet, między innymi:

  • Dynamiczne i wymagające środowisko,
  • Innowacyjność,
  • Elastyczność,
  • Możliwość działania i realizacji własnych pomysłów,
  • Rozwój i zdobywanie nowych doświadczeń oraz umiejętności,
  • Zdecydowanie wyższy wzrost monetarny dzięki możliwości uczestniczenia w programach kapitałowych,
  • Tworzenie nowych miejsc pracy.

W startup’ach na ogół nie istnieją ustalone procesy, i nieczęsto spotyka się z góry wyznaczone obszary pracy. Wszyscy robią, co mogą, a zazwyczaj nawet więcej.
Nie chodzi o władzę czy tytuły, tylko o rezultaty, które zostaną osiągnięte po zakończeniu pracy. Dlatego firmy na ogół nie skupiają się na specjalistach, ale poszukują osób kreatywnych i wszechstronnych. Zadania i cele są bardzo zróżnicowane. Dzięki temu można zdobyć doświadczenie i bardzo dużo się nauczyć.

W dużej firmie nie jest to często możliwe.

W start-upie wymaga się kreatywności, samodzielności i motywacji.