Czy w sklepie internetowym potrzebny jest grafik?


Na skuteczną sprzedaż w sklepie internetowym składa się bardzo wiele czynników. Jednak przyznasz, że o pierwszym wrażeniu klienta, wchodzącego na stronę głównie decyduje grafika. Jeśli jest profesjonalna i atrakcyjna to budzi zaufanie klienta i powoduje, że ten chce zostać w sklepie i po przejrzeniu produktów ostatecznie dokonać zakupu. Oczywiście jest jeszcze szereg innych czynników, ale dziś skupimy się na wyglądzie sklepu.

E-commerce wciąż rośnie, coraz więcej firm chce sprzedawać w internecie. W związku z tym konkurencja jest coraz większa i coraz trudniej jest się wyróżnić stosując standardowe sposoby i podstawowe szablony sklepów. Musisz pamiętać również, że metody które sprawdzają się w handlu tradycyjnym nie zawsze sprawdzą się w handlu internetowym. Tego biznesu po prostu nie da się przetworzyć 1:1 i liczyć na duże zyski. Jeśli masz już produkty, które chcesz sprzedawać to już połowa sukcesu. Jeśli nie masz zupełnie pomysłu i zaczynasz przygodę z e-commerce to warto się rozejrzeć i poszukać niszy, którą możesz zapełnić lub rozpocząć sprzedaż produktów które są już dostępne – ale zrób to lepiej niż konkurencja. Ok, a więc od czego zacząć?

Poznaj bliżej swoją grupę docelową

freelance graphic designerKonsumenci głównie kupują oczami. W związku z tym, że nie mogą obejrzeć Twoich produktów na żywo, to chcą poczuć się bezpiecznie w Twoim sklepie. Dlatego tak ważne jest, aby wykreować wizerunek sklepu zgodny z Twoją grupą docelową. Na przykład sklep z zabawkami będzie się różnił od sklepu z akcesoriami militarnymi. Stosowanie standardowych szablonów nie wiele Ci pomoże, ponieważ budzą raczej negatywne skojarzenia wśród konsumentów. Chyba, że zaproponujesz coś ekstra co przyciągnie klientów. Wbrew pozorom bardzo niska cena też może budzić podejrzenia. Dowiedz się jaka kolorystyka odpowiada Twoim odbiorcom, czy są to raczej jasne barwy czy też ciemne. Pamiętaj również o tym, że tworzysz sklep dla klientów a nie dla siebie. To, że właścicielowi się podoba sklep nie oznacza, że klientom się spodoba. Najważniejszym aspektem jest skupienie się na celu sklepu i jego grupie docelowej. Weźmy przykładowo sklep z zabawkami dla dzieci. Grafika oczywiście powinna trafiać do małoletnich, ale nie zapominajmy również, że powinna być przejrzysta dla rodziców bo tak naprawdę oni kupują, a nie dzieci. Możesz uważać, że to są trywialne rzeczy, ale niestety często o tym zapominamy.

Unikalność przede wszystkim

Ok jak już masz wybraną grupę docelową to możesz przejść do projektowania swojego sklepu. Oczywiście na samym początku warto zaprojektować unikalne logo i określić kolorystykę sklepu, której będziesz się trzymać. Jednocześnie trzeba pamiętać o zasadach i przyzwyczajeniach użytkowników internetu. Zatrudniając grafika do zaprojektowania Twojego sklepu warto sprawdzić czy zna chociażby podstawowe zasady User Experience (UX). Pracując z grafikiem – staraj się opracować wspólnie z nim szablon, który będzie miał to “coś”. Sklep również musi zawierać elementy “call to action”, aby zachęcać do zakupów. Staraj się również zachować spójność całego projektu. Strona główna powinna być podobna do stron kategorii lub karty produktu. Następną kwestią są grafiki oraz zdjęcia produktów. Tutaj również będzie nieoceniona pomoc dobrego grafika. Jak wskazują badania, klienci chętniej kupowaliby przez Internet, gdyby właściciele e-sklepów dostarczali im lepsze zdjęcia oraz opisy produktów. Stosując takie same materiały od dystrybutora jak wszyscy wpadasz w pułapkę pod tytułem “mój sklep jest taki sam jak cała reszta”. Warto się nad tym zastanowić.

designer and graphic tablet

Bez grafika ani rusz

Jak widzisz, kwestii o których trzeba pamiętać przy zakładaniu sklepu jest bardzo dużo. Część z tych rzeczy oczywiście możesz zrobić samemu. Jednak jeśli nie masz doświadczenia w projektowaniu graficznym czy też nie znasz zasad user experience to musisz wziąć pod uwagę zatrudnienie grafika lub agencji, która pomoże Ci stworzyć unikalny wygląd sklepu. Jeśli będziesz mieć już zaprojektowany sklep to warto się rozejrzeć za stałą współpracą z jakimiś grafikami. Lub rozważyć opcję abonamentową na grafiki, które będziesz potrzebował. Tutaj warto sprawdzić dwie usługi MyComfortDesign czy też DesignPickle. Oczywiście nie dla każdego może być to dobre rozwiązanie. Jeśli chcesz zachować początkową spójność sklepu to czasem jednak lepiej pozostać przy pierwszym wyborze grafika. Niestety trudno jest znaleźć jedną prawidłową receptę na grafikę, która sprzedaje. Dla każdej branży i produktów będzie ona inna. Najważniejsze jest skupienie się na potrzebach grupy docelowej i dostosowanie do tego sklepu. Na pewno się nie obędzie bez eksperymentów i popełniania błędów. Jeśli będziesz szybko wyciągać wnioski i wprowadzać zmiany to możesz liczyć na dobre efekty.

Macie jakieś ciekawe patenty? Dajcie znać w komentarzach.