Czym jest E-commerce?


W czasach, w których wiele branż przenosi się w znacznej mierze do Internetu nie mogło to zjawisko ominąć także strefy handlowej. Dostępność do sieci w każdym niemal miejscu o każdej porze sprawiła, że sklepy stacjonarne są już niewystarczające dla odbiorców. Jednak czy branża e-commerce to tylko e-sklepy? Czy dotyczy tylko sprzedaży produktów konsumentom? I kto na tym korzysta? Odpowiedzi szukajcie w artykule poniżej!

Wyjaśnienie zagadnienia

Zjawisko e-commerce rozumiane jest jako szeroko pojęty handel elektroniczny. Obejmuje on wszelkiego rodzaju transakcje biznesowe, przeprowadzane za pomocą narzędzi teleinformatycznych. Najczęściej spotykaną formą są sklepy internetowe (bez względu na ofertę), które umożliwiają dokonanie zakupów w trybie online. Należy jednak mieć na uwadze, że do e-commerce zaliczane są także internetowe zakłady bukmacherskie, kantory wymiany walut, jak również stale rozwijająca się branża bankowości elektronicznej.

Dzisiejsza rozbudowana forma e-commerce wynika z intensywnego rozwoju obsługi branży biznesowej w początkach działalności Internetu. Już w latach 80-tych XX wieku, czyli dekadę po powstaniu pierwszych węzłów sieci Arpanet, zaczęto rozważać wykorzystanie Internetu w handlu. Gdy w 1992 roku zniesiono w USA zakaz komercyjnego używania Internetu machina ruszyła pełną parą. W Polsce pierwszy sklep internetowy powstał w 1997 roku.

Rodzaje E-commerce

W handlu elektronicznym podmiotami, które biorą udział w wymianie handlowej mogą być zarówno firmy, jak i konsumenci w różnych konfiguracjach. Wobec tego można wyróżnić następujące rodzaje handlu elektronicznego:

  • B2B (Business to Business) – dotyczy wymiany handlowej między firmami. Do czynności takich można zaliczyć nie tylko sprzedaż produktów bądź usług, ale chodzi tu także o budowanie sieci dostawców i odbiorców, jak również poszerzanie sieci partnerów biznesowych.
  • B2C (Business to Customer) – rodzaj e-commerce oparty na handlu między firmą a konsumentem. Najczęściej wykorzystywanymi narzędziami w tym modelu są aukcje internetowe, e-sklepy czy sprzedaż wielopoziomowa. Obok sprzedaży towarów oraz usług ten rodzaj współpracy ma na celu stworzenie relacji z odbiorcami.
  • C2C (Customer to Customer) – jest prowadzony między konsumentami, z których żaden nie jest przedsiębiorcą. Narzędziami wykorzystywanymi z reguły w tego typu modelu handlu elektronicznego są aukcje internetowe.
  • C2B (Customer to Business) – dotyczy wymiany między konsumentem a przedsiębiorcą. Z reguły ten model współpracy polega na umieszczaniu przez konsumentów na niektórych serwisach oferty zakupu, na które odpowiadają producenci. Jest to rzadko spotykany rodzaj e-commerce.

zakupy w internecie

Korzyści E-commerce

Rosnąca popularność handlu elektronicznego wiąże się z licznymi korzyściami, które przynosi on zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. Do najważniejszych zalet należy zaliczyć:

  • dostępność 24h/dobę przez 7 dni w tygodniu,
  • globalny zasięg internetowego rynku (w przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych),
  • ograniczone koszty utrzymania,
  • możliwość zaoferowania większej liczby produktów,
  • szybsze i łatwiejsze wejście na rynek.

Działania w e-commerce są dla wielu osób doskonałym, niekiedy jedynym możliwym sposobem na rozpoczęcie prowadzenia biznesu. Ograniczone koszty początkowe przy ogromnym rynku potencjalnych Klientów stanowią idealne rozwiązanie na początek własnego biznesu. Z drugiej jednak strony wiele firm o już ugruntowanej pozycji nie może pominąć tego rozwiązania, jeżeli chce utrzymać swoją renomę i popularność.