Dlaczego startupy upadają? 20 powodów (infografika)


„Robię startupy, prosto z kanapy. Internety robię, imponuję Tobie…” – od takiego tekstu zaczyna się już klasyk, który powstał w 2012 roku. Nie znasz? To czym prędzej nadrób zaległości, jeśli chcesz robić startup. W ostatnich kilku latach startupy stały się bardzo modne, wiele osób rezygnuje z korpo i zakłada swoje małe biznesy. Niestety ok. 90% z nich upada, ale 2% z nich osiąga wielki sukces, czy to nie jest kuszące? Owszem jest, każdy by chciał być drugim Markiem Zuckerbergiem (Facebook) czy chociażby Michałem Sadowskim (Brand24). Jest jednak jeden, a może i więcej haczyków, o których musisz pamiętać, w przeciwnym razie klapa murowana. Poniżej 20 powodów dlaczego startupy upadają.

PS. Na dole znajdziesz infografikę.

1. Brak zapotrzebowania na rynku

Dla kogo przeznaczona jest ta usługa? Jaki problem klienta rozwiązuje? Co sprawi, że będzie on z niej korzystał? Startupy odnoszą sukces, ponieważ rozwiązują konkretny problem użytkownika. Jeśli Twój produkt nie rozwiązuje żadnego zapotrzebowania to znaczy, że coś jest z nim nie tak (chyba, że nowy produkt definiuje nową potrzebę na rynku). W każdym bądź razie musisz wiedzieć co konkretnie Twój produkt robi, aby sprzedać go dalej.

2. Ignorowanie klienta lub użytkownika

ignorowanie klienta lub użytkownikaWiele startupów nie testuje swoich produktów z użytkownikami, nie szuka feedbacku czy też po prostu nie zna swojej grupy docelowej. Niestety nieporozumienia mogą odwrócić uwagę od klienta i jego potrzeb. Jeśli nie masz na ten temat żadnej wiedzy, dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie persony, która pomoże Ci na samym początku. Oczywiście na każdym etapie naszego biznesu, czy to jest prototypowanie czy też już finalny produkt, warto pytać swoich potencjalnych Klientów o feedback. Im prędzej zostaną wykryte błędy tym lepiej dla Ciebie i Twojego startupu.

3. Nieprzyjazny produkt

Jeśli podstawowym celem założycieli startupu nie jest koncentrowanie się na produkcie, użytkownik może być rozczarowany wynikiem końcowym jaki otrzyma. Słuchanie konstruktywnych uwag użytkowników to bardzo ważna kwestia, ale jeszcze ważniejszym czynnikiem jest użyteczność produktu. Tutaj przyda Ci się doświadczenie osób w tym temacie. Lepsze usability to większe zadowolenie Twoich klientów. Lepsze zadowolenie Twoich klientów to większe korzyści dla Ciebie. Warto również pamiętać o tym, że ten aspekt to praktycznie nie kończąca się historia i nawet już po uruchomieniu produktu warto zwrócić uwagę na to jak Klienci korzystają z naszych produktów i na bieżąco wprowadzać zmiany.

4. Brak modelu biznesowego

Dobry pomysł to nie wszystko. Założyciele powinni mieć strategię monetyzacji od samego początku. Niestety bez modelu biznesowego daleko nie zajedziesz. W pewnym momencie pieniądze mogą się skończyć, a przychodów nadal nie będzie widać i co wtedy? Oczywiście na samym początku możesz przetestować kilka wariantów, ale też nie przesadzaj. Rozmawiaj z Klientami już na etapie prototypu – za co byliby skłonni zapłacić, sonduj również jakiego rzędu to będą kwoty. Im więcej informacji uda Ci się uzyskać na wcześniejszym etapie tym łatwiej będzie Ci opracować optymalny model biznesowy.

„Biznes bez ścieżki do przychodów, to nie jest biznes, to hobby…”

brak modelu biznesowego startup

5. Wypuszczenie produktu w nieodpowiednim czasie

Zarówno wypuszczenie produktu na rynek za wcześnie lub za późno może być niekorzystne dla naszego startupu. Jeśli zrobisz to za wcześnie, możesz mieć problemy z edukacją na rynku na temat swojego produktu. Jeśli stracisz zapał i energię na pierwszym etapie wdrożenia wyświadczysz tylko przysługę konkurencji, która przyjdzie i spije całą śmietankę (chyba, że stworzysz mocną markę, z którą Klienci będą się identyfikować). Natomiast jeśli wypuścisz produkt za późno również możesz mieć problemy z przebiciem się na rynku ( jeśli Twoja konkurencja jest już duża Twój produkt po prostu zginie w morzu innych produktów tego typu).

6. Niewłaściwy zespół

startup niewłaściwy zespółBrak motywacji, analizy lub po prostu wizji – wszystko to może prowadzić do upadku startupu. Dobieraj doświadczonych ludzi, a z nieodpowiednimi naucz się rozstawać. Jeśli masz taką możliwość zatrudniaj ludzi, którzy nie boją się nowych wyzwań. Jeśli chcesz rozwijać startup nie możesz zatrudnić samych pracowników, którzy dopiero będą się wszystkiego uczyć. Może się to odbić na całym startupie! Jedną z trudniejszych rzeczy, której będziesz musiał się nauczyć jest również zwalnianie nieodpowiednich osób. Nie jest to łatwe, ale jeśli chcesz stabilnie rozwijać swój startup będzie to również niezbędne.

7. Słaby marketing

Niektórzy założyciele startupów popełniają błąd, myśląc, że dobry produkt sam się zareklamuje. Sprzedają go w nieodpowiedniej grupie docelowej oraz używając niewłaściwych kanałów marketingowych. Oczywiście jeśli produkt w danym segmencie jest jedyny to jest duża szansa, że będzie się dobrze sprzedawał, ale jeśli myślisz o skali globalnej to nie ma szans bez strategii marketingowej. Marketing powinien być prowadzony w sposób ciągły. Poszukuj najlepszych kanałów, testuj, analizuj i eksperymentuj, aby osiągnąć jak najlepsze efekty!

„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy.” – Stuart Henderson

8. Przegrywanie z konkurencją

Czasem nawet najmniejsze detale mogą decydować o tym, że przegrasz w walce o Klienta. Staraj się robić swoje, ale nie kopiuj innych. Jeśli już musisz skopiować rozwiązania swojej konkurencji to zrób to, ale lepiej! Nie możesz zapominać o konkurencji, najlepiej jeśli będziesz znać swoją konkurencję. Obserwuj co zmieniają, a jeśli zaczną kopiować i wzorować się na Twoich poczynaniach to znaczy, że robisz to dobrze.

startup - przegrywanie z konkurencją

9. Niewłaściwy cennik

Niektóre startupy wprowadzają na rynek świetny, ale drogi produkt, doprowadzając tym samym do osiągania gorszych wyników sprzedażowych. Przed wprowadzeniem produktu na rynek wykonaj dogłębną analizę. Oceń wartości swojego produktu i przeanalizuj cenniki Twojej konkurencji. Zdecyduj czy chcesz dystrybuować swój produkt w modelu testowym – czasem po prostu się to nie opłaca. Również dość ważną kwestią jest długość okresu testowego. Jeśli dasz za dużo lub za mało czasu na przetestowanie swojego produktu, Klient może się po prostu nie zdecydować i zrezygnuje z usługi. Pamiętaj też, że za dużo wariantów w cenniku również nie jest dobre. Postaraj się, aby cennik był prosty i przejrzysty, a tym samym ułatwisz swojemu Klientowi ostateczną decyzję.

10. Utrata koncentracji

utrata koncentracji w startupieZmienianie wizji i pomysłów może sprawić, że startupowcy za bardzo skoncentrują się na sobie, zamiast na celu i pomyśle związanym z produktem. Oczywiście zakładając startup masz wiele pokus dookoła, chciałbyś zająć się wszystkimi swoimi pomysłami w jednym czasie. Niestety mam dla Ciebie złą wiadomość – tak się nie da, ponieważ wtedy coś na pewno ucierpi. Jeśli już wypuścisz na rynek dopracowany produkt możesz pomału realizować swoje inne pomysły, ale zachowaj przy tym odpowiedni balans. Nie spuszczaj z oka swojego głównego produktu, bo trochę minie zanim będzie on w fazie „dojnej krowy”.

11. Niedogadywanie się z założycielami i inwestorami

Ignorowanie wymagań inwestorów lub ustępowanie im za często może szkodzić firmie. Podobnie jest w przypadku spięć pomiędzy współzałożycielami. Pamiętaj jednak, że różnice zdań są potrzebne. Jeśli na końcu wypracujecie jedną wspólną wizję, pomimo różnic w waszym podejściu, wtedy możesz być spokojny. W innym przypadku może to być początek jakiś nieporozumień, które mogą zaszkodzić Twojemu startupowi.

12. Brak zmiany strategii firmowej

Jeśli reorientacja strategii firmowej nie jest realizowana z należytą starannością i oparta na wystarczającej ilości danych, może to nieodwracalnie poprowadzić firmę w złym kierunku. Czasy mamy takie, że wszystko bardzo szybko się zmienia i niestety w przypadku różnych produktów nie da się zaplanować strategii na dłuższy okres czasu. Oczywiście przygotuj sobie pewne ramy czasowe lub kamienie milowe, ale również pamiętaj o tym, że jeśli natrafi się jakaś okazja rynkowa musisz być gotowy do weryfikacji strategii lub jej korekty.

brak strategii firmowej w startupie

13. Brak umiejętności przyciągania inwestorów

Brak finansów i zainteresowania ze strony inwestora może świadczyć o tym, że nasz pomysł ma mały potencjał biznesowy lub, że nie jest zaprezentowany w sposób, który przyciąga uwagę. Z drugą kwestią można sobie jeszcze jakoś poradzić – prezentacje możesz udoskonalić lub pomyśleć w jaki niestandardowy sposób zaprezentować swój produkt. Jednak z pierwszą kwestią może być już trudniej. Będzie trzeba jeszcze raz zweryfikować zapotrzebowanie na rynku lub udoskonalić model biznesowy. Najważniejsze jest to, aby się nie poddawać – w końcu nie zawsze wszystko wychodzi za pierwszym razem. Do trzech (lub czterdziestu) razy sztuka!

14. Brak pasji

Jeśli założyciele interesują się produktem, tylko dla zysków, a nie dlatego, że wierzą w swój pomysł, szybko mogą stracić zainteresowanie klientów tym produktem. Nie ma nic gorszego niż widok założyciela startupu, który nie jest zainteresowany swoim produktem. Co gorsze nawet go nie używa. Najbardziej autentyczni startupowcy to tacy, którzy żyją swoim produktem. Mogą o nim opowiadać godzinami i widać w nich zaangażowanie, na które także Klienci zwracają uwagę.

brak pasji startup

15. Zła lokalizacja

Przebywanie w miejscu przepełnionym utalentowanymi ludźmi i pomysłami może pomóc założycielom startupu. Odpowiednie miejsce sprawi także, że ludzie chętniej będą sięgać po dany produkt. Jak wiadomo wiele z dzisiejszych gigantów powstawało w garażu. Ma to swój sens, gdyż generowanie dużych kosztów na pewno na początku  nie będzie pomocne dla Twojego startupu. W zależności od oferowanego produktu powinieneś rozważyć lokalizację swojej siedziby. Czasem lepszym pomysłem jest wyjść poza swoją strefę komfortu i skorzystać z coworkingu. Dzięki temu pozyskasz pierwsze kontakty biznesowe, a może nawet pierwszych Klientów.

16. Wyzwania prawne

Niespodziewanie mogą pojawić się wyzwania prawne, wtedy gdy nasz startup rozwija się w różnych kierunkach i na różnych rynkach. Miej to na uwadze. Nie możesz bagatelizować tego obszaru, ponieważ to co jest dozwolone w jednym kraju w innym może być już zabronione. Warto mieć na podorędziu zaufanego prawnika lub kancelarię, z którą możesz skonsultować swoje wątpliwości.

wyzwania prawne w startupie

17. Niewykorzystanie networkingu

Jeśli założyciele startupu nie wykorzystują kontaktów swoich inwestorów, a także swoich własnych kontaktów, mogą nie być w stanie uzyskać wystarczającej siły przebicia. Wykorzystuj swoje kontakty jak i kontakty swoich inwestorów. Zdobycie pierwszych klientów naprawdę nie jest łatwe. Wielokrotnie kontakt będzie trzeba ponowić, a żeby zdobyć konkretną liczbę swoich odbiorców będzie potrzebne wykonanie nawet kilku tysięcy prób dotarcia. Tutaj należy wykazać się kreatywnością.

„70% naszych decyzji zakupowych podejmujemy w oparciu o to, jak jesteśmy traktowani jako ludzie, a tylko 30% bazuje na właściwościach produktu.” – John McKean

18. Wypalenie

Założyciele startupów często nie zachowują równowagi pomiędzy życiem osobistym, a zawodowym i tym samym łączą wiele zadań, co prowadzi do wypalenia zawodowego.  Tak szumnie wygłaszany work-life balance jest naprawdę potrzebny w prowadzeniu biznesu. Najlepiej będzie  jeśli wyznaczysz ramy czasowe na pracę nad startupem oraz na sprawy osobiste. Nie zapomnij również o codziennym ruchu i dotlenieniu swojego organizmu.

19. Brak pieniędzy

brak pieniędzy w startupieStartupom może brakować pieniędzy, nie tylko z powodu braku dofinansowania, ale także wtedy gdy dostaną za dużo pieniędzy i bezmyślnie je wydadzą. Od początku kontroluj i planuj finanse. Na każdym etapie Twojego startupu dobrze jest co jakiś czas weryfikować zarówno koszty jak i przychody. Również kiedy tych pieniędzy jest dużo, zastanów się dwa-trzy razy zanim coś kupisz. Najlepiej zadaj sobie kilka razy pytanie „Czy, aby na pewno jest mi to potrzebne i będę tego używać?”. Jeśli myślisz o globalnym biznesie, na początku myśl bardziej w kategoriach biznesowych. Nadwyżki pieniężne warto przeznaczać na inwestowanie i rozwój firmy, tak aby startup rósł jeszcze szybciej.

20. Niechęć do przyznania się do błędu.

Upór i nieumiejętność przyznania się do błędu mogą być dosyć kosztowne zarówno dla startupów, rozczarowanych pracowników, jak i klientów. Nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Bardzo ważną umiejętnością jest umiejętność przyznania się do błędu lub porażki. Im prędzej przyznasz się do błędu tym lepiej dla Twojego startupu.

Startup upada? Przejrzyj jeszcze raz infografikę i zastanów się co robisz źle w swoim startupie.

infografika startup dlaczego upada

Pobierz darmowy ebook!

Zebraliśmy w jednym ebooku wiedzę na temat zarządzania cenami i promocjami w e-commerce. Chętnie wyślemy Ci ten materiał za darmo. Wystarczy, że zapiszesz się do naszego newslettera.

  • Rafał Solarek

    Bardzo konkretny post i fajna infografika. Zgadzam się z większością punktów, jako 1 jednak dałbym „brak pasji”, bo moim zdaniem wchodzenie ze swoim własnym produktem/usługą na rynek bez utożsamiania się z nim i bez oddania projektu całego serca – nie ma sensu, bo wcześniej czy później upadnie…

    • Marzena WM

      Punkty nie są ustawione od najważniejszego do najmniej ważnego, ale dzięki za sugestię i komentarz 🙂

  • Bardzo pouczający post. No i zgadzam się z przedmówcą. To ważne by w tym, co się robi czuć pasję i z tą pasją w sumie wychodzić do ludzi… Pasja zaraża i mami umysły innych 🙂

    • Marzena WM

      Dzięki 🙂

  • Fajny post. Sama ze start upami nie mam nic wspólnego, ale mam znajomych, którzy zakładają. Podsunę im linka! 🙂 Swoją drogą myślę, że większość pomysłów nie ma szans na przetrwanie bez pasji, zaangażowania i pracy.

    • Marzena WM

      Dziękuję 🙂 Pasja musi być i ciężka praca także 😉

  • Dużo informacji i cennych wiadomości. Infografika na medal!
    Sama zaczynam planować „coś swojego” jednak długa praca przede mną. Wpis dla mnie jak najbardziej w punkt!

    • Marzena WM

      Dzięki 🙂

  • Zgadzam się w 100%. Start up czy własna firma to duże wyzwanie, nie każdy umie mu podołać.

  • Sporo tych powodów, ale wszystkie są prawdziwe. Rozwój własnej firmy to spore wyzwanie, więc dobrze jest brać pod uwagę te wskazówki.

  • Roman Sidło

    Powinienem być Ci wdzięczny, bo dzięki Tobie w ogóle dowiedziałem się, co to jest Start-up 😀

    PS. Świetna ta długawa inforgrafika

  • Niezłe podsumowanie, potrzebne jest zaangażowanie we wszystkich płaszczyznach, które wymieniasz.

  • 14 i 18 dotyczą nie tylko startupów. 😉

    • Marzena WM

      Na pewno nie tylko 😉

  • Świetny, wyczerpujący temat tekst. 🙂 I bardzo dobra infografika, w sam raz do przypinania na Pintereście. ;D

    • Marzena WM

      Dzięki 🙂

  • Hej! 🙂 Przed założeniem frmy, startupu, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy tematyka jest związana z tym, co naprawdę nas pasjonuje 🙂 Tylko wtedy, w pełni się zaangażujemy. A pełne zaangażowanie, to klucz do sukcesu 🙂

    • Marzena WM

      Dokładnie 🙂

  • Świetna infografika! Rzeczywiście masę błędów można popełnić jeśli człowiek sobie wszystkiego dobrze nie przemyśli. Grunt to dogłębnie zastanowić się co chcemy osiągnąć, kim chcemy osiągnąć i w jaki sposób. Jednym z największych problemów ludzi, którzy chcą mieć działalność gospodarczą jest przeświadczenie, że własna firma to kraina mlekiem i miodem płynąca i wszystko idzie łatwo, pięknie i przyjemnie. Niestety, tak nie jest a przedsiębiorca musi się mierzyć z wieloma przeciwnościami zanim cokolwiek osiągnie.

    • Marzena WM

      O tak zgadzam się co do tego przeświadczenia, że działalność to cud, miód 😉 Dodatkowo jak ktoś ma firmę, to inni myślą, że jest od razu mega bogaty 😉 tylko dlatego, że ma firmę 😉

  • Melduję Gotowość

    Świetnie podszedłeś do tematu, tak obrazowo 😉

  • Agnieszka Kubacka

    Cieszę się, że zebrałaś wszystko w całość. Zabieram się za analizę swoich „poczynań”. Z takimi wskazówkami będzie mi o niebo lepiej, gdyż planuje w połowie kwietnia podpisać taką umowę i ruszyć ostro z moim biznesem 😉

    • Marzena WM

      Powodzenia 🙂

  • Danuta Brzezińska

    To nie dotyczy tylko startup’u a wszelkiej działalności gospodarczej, ponadto jak wiele zagranicznych pomysłów u nas są przeinaczane.

  • No, powiem Ci szczerze, że moim zdaniem artykuł wymiata 🙂 Całe mnóstwo wskazówek, co zrobić, żeby wypaliło. Na pewno mi się przyda, bo ostatnio mam coraz więcej szalonych pomysłów 🙂 Dzięki bardzo!

    • Marzena WM

      Dziękujemy 🙂

  • Marysia

    Uniwersalnie ujety temat który można odnieść do innych dziedzin w Internecie 🙂

  • Dziękuję za wzmiankę 🙂

  • jano

    Przydatna notatka, którą można odnieść do innych dziedzin. Brak pasji tak bardzo życiowy.

  • Praktyczna wiedza. Gratuluję wpisu i świetnej infografiki 🙂

  • Zastanawiałam się czy dodałabym coś do tej listy,ale zostało tu wypunktowane chyba wszystko co tylko możliwe. Złą lokalizację przerobiłam raz u siebie (jakieś 4 lata temu), natomiast u konkurencji obecnie widzę największy problem: olewanie klienta. Na wycenę czeka się do śmierci, a jak się nie upomnisz, to usługi/produktu nie otrzymasz. Choć przecież i tak za to płacisz :/

  • Pingback: 6 Inspirujących wystąpienień, które przyspieszą Twój startup()

  • Daniel Siedlecki

    Takiego tekstu potrzebowałem! Dziękuję:) Wszystko przekazane w prosty sposób. Mam teraz zdecydowanie lepszą orientację, w którym kierunku iść że swoim biznesem 😉

    • Marzena WM

      Cieszę się, że artykuł jest pomocny 🙂