Jakie są czynniki sukcesu e-commerce?


Uruchomienie sklepu internetowego wydaje się bardzo banalne i faktycznie tak jest. Jest sporo darmowych rozwiązań, aczkolwiek nawet płatne mają już dość niski próg wejścia. W związku z tym wydaje się, że nie trzeba mieć dużego budżetu, aby rozpocząć taką działalność. Całość można zorganizować nawet w 2-3 tygodnie. Niestety na końcu już po uruchomieniu swojego wymarzonego e-sklepu pozostają pytania – komu to sprzedać, skąd wziąć klientów i dlaczego konkurencja tak tanio sprzedaje takie same produkty, a na dodatek zawsze są o krok przed Tobą? Nie oszukujmy się- rynek wart kilkanaście miliardów złotych przyciąga jak magnes. Niestety rzeczywistość już nie jest tak kolorowa jak by nam się wydawało. Sprawdźmy zatem jakie czynniki mają na to wpływ.

e-commerce zadowolony klient

Duże rozdrobnienie e-commerce

Planując start w świecie e-commerce pamiętaj o tym, że struktura rynku jest bardzo rozdrobniona. W wielu kategoriach mamy mnóstwo podmiotów, które konkurują ze sobą o tego samego klienta. Mamy też kilka dużych podmiotów – Amazon oraz serwisy aukcyjne typu Allegro, eBay, Aliexpress, które mają już mocną ugruntowaną pozycję na rynku. Nie możemy również zapominać o tysiącach małych sklepów, których obroty nie przekraczają 10 tys. zł miesięcznie. W związku z tym, jeśli zastanawiasz się nad uruchomieniem swojego sklepu rozejrzyj się i poszukaj jakiejś niszy, która w pewnym stopniu będzie unikalna. Oczywiście w późniejszym etapie rozwoju swojego sklepu możesz dodać kolejne kategorie produktów, jednakże warto spróbować wystartować ze swoim sklepem w kategorii, która jeszcze nie jest tak oblężona. Jeśli jednak zechcesz zmierzyć się z gigantami, przygotuj się na ciężką harówkę. Będziesz bowiem musiał zmierzyć się z jakością obsługi oraz pozytywnymi doświadczeniami Twoich klientów, aby byli chętni powrócić do Twojego sklepu.

Logistyka ważnym czynnikiem sukcesu

Drugim czynnikiem jest logistyka Twojego przedsięwzięcia … tak dobrze czytasz – logistyka. Ten element na starcie podcina skrzydła wielu biznesom próbującym swoich sił w e-commerce. Dlaczego? Otóż Klienci zostali już w pewien sposób przyzwyczajeni przez duże sklepy do szybkiej obsługi ich zamówień. W związku z tym oczekują, iż ich zamówienie zostanie obsłużone w przeciągu 2-3 dni roboczych. Jeśli nie utrzymujesz magazynu z produktami, a bazujesz na stanach magazynowych swoich producentów lub dostawców, to pojawia się problem z obsługą zamówień w tak krótkim czasie. Do tego dochodzi również optymalizacja kosztów, co nie jest łatwym zadaniem.

e-commerce pakowanie produktu

Jakość, jakość i jeszcze raz jakość

Trzecim ważnym czynnikiem jest cena w stosunku do jakości produktu i obsługi. W dobie wielu porównywarek cen każdy klient chce zapłacić jak najmniej za produkt, którego szuka. Z tego też powodu bardzo ważna staje się relacja ceny do jakości świadczonej usługi i towaru. Klienci coraz częściej są gotowi na to, aby zapłacić trochę więcej za pewność i bezpieczeństwo obsługi oraz gwarancję, że zakupiony towar dotrze na miejsce w uzgodnionym terminie. Warto również zadbać o to, aby przesyłka była ładnie spakowana. Jeśli masz możliwość dorzuć do przesyłki jakąś broszurę lub dodatkowe kupony rabatowe, aby zachęcić klienta do ponownych zakupów w Twoim sklepie. Dodatkowo możesz również jakoś spersonalizować przesyłkę i podziękować za zakup w Twoim sklepie. Tak obsłużony Klient będzie bardziej zadowolony z zakupu i z większą chęcią poleci Twój sklep swoim znajomym.

A Ty jak myślisz jakie czynniki są ważne w e-commerce??