Narzędzie od Google, które musisz mieć na swojej stronie. O Search Console słów kilka


W ostatnim czasie zajmowaliśmy się tematem jak podpiąć statystyki Google Analytics do naszej strony lub bloga. Dziś zajmiemy się również ważną kwestią, jaką jest weryfikacja naszej strony przez narzędzie Search Console od Google (dawniej narzędzie dla webmasterów). Narzędzie to pomoże Ci zdobyć jeszcze większą wiedzę na temat użytkowników, którzy trafiają na Twoją stronę. Dlaczego to jest takie ważne i musisz je mieć na swojej stronie? O tym dowiesz się poniżej.

Zacznijmy od początku. Jak działa Search Console?

Jest to darmowe narzędzie od Google przeznaczone głównie dla właścicieli stron internetowych, specjalistów od SEO lub webmasterów. Głównym zadaniem usługi jest informowanie osób odpowiedzialnych za stronę o potencjalnych błędach i zagrożeniach związanych z zarządzaną stroną www. Dodatkowo możemy podejrzeć statystyki dotyczące wejść użytkowników z wyszukiwarki Google na naszą stronę oraz otrzymać podpowiedzi zmian, które w efekcie przyczynią się do lepszego pozycjonowania naszej strony internetowej. Po zweryfikowaniu naszej strony możemy tę usługę również zsynchronizować z Google Analytics.

Jak dodać naszą witrynę do Search Console?

Tak samo jak w przypadku Google Analytics całą operację ułatwi nam fakt posiadania konta w usłudze gmail. Aby dodać naszą witrynę przechodzimy na stronę https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl . Logujemy się, a następnie klikamy w ‘Dodaj’.

search console dodaj

W następnym kroku wpisujemy adres naszej strony, tak jak na zdjęciu poniżej.

search console dodawanie adresu

Po wpisaniu naszego adresu przechodzimy do kolejnego kroku jakim jest weryfikacja własności naszej strony. Najlepiej zrobić to metodą zalecaną jaką jest przesłanie pliku html na serwer gdzie znajduje się nasza strona. Po przesłaniu pliku klikamy w “Nie jestem robotem” oraz “Zweryfikuj”. Jeśli z jakiś przyczyn nie możesz lub nie umiesz wykonać tej czynności masz jeszcze do dyspozycji alternatywne metody, takie jak: tag HTML, weryfikacja przez dostawcę nazwy domeny, Google Analytics lub menedżer tagów Google.

search console metody weryfikacji

Oczywiście warto podkreślić, że na każdym kroku masz możliwość skorzystania z pomocy Google. Jednakże jeśli będziesz czytać każdy krok po kolei to poradzisz sobie z tym samodzielnie. Po pomyślnym zweryfikowaniu i kliknięciu “zweryfikuj” usługa jest już uruchomiona. Na początek po weryfikacji witryny otrzymasz wiadomość, w której znajduje się 5 podstawowych wskazówek:

  1. Dodanie wszystkich wersji strony. Do narzędzia należy dodać wszystkie warianty Twojej strony, czyli warianty z przedrostkiem www (np. http://www.startupfreak.pl) oraz bez przedrostka www (np. http://startupfreak.pl) . Dodatkowo jeśli używasz protokołu https to również należy dodać taką wersję (np. https://startupfreak.pl).
  2. Wybranie preferowanej wersji. W tych ustawieniach określasz czy Twoja witryna ma się pojawiać z przedrostkiem www czy bez niego w wyszukiwarce Google. Zalecane jest wyświetlanie bez przedrostka www.
  3. Określenie kraju docelowego dla witryny. Określ preferowany obszar geograficzny, jeśli Twoja witryna jest przeznaczona dla internautów z konkretnego kraju.
  4. Określenie uprawnienia dostępu dla współpracowników. Jeśli chcesz, aby inni użytkownicy mieli dostęp do raportów, możesz im przydzielić różne poziomy uprawnień.
  5. Przesłanie pliku mapy witryny. Dzięki wskazaniu adresu do pliku z mapą witryny Google, można jeszcze lepiej zoptymalizować proces indeksowania Twojej witryny.

Co możesz poprawić na swojej stronie?

W zależności od skomplikowania strony i silnika strony, z narzędzia Search Console możemy się dowiedzieć o wielu kwestiach, które wpływają na widoczność naszej strony w Google. Znajdziesz tutaj m.in sekcję związaną z błędami występującymi na stronie oraz podpowiedzi odnośnie udoskonalenia kodu HTML czy też przyspieszenia stron mobilnych w standardzie AMP. Z poziomu narzędzia przetestujesz również plik robots.txt oraz otrzymasz błędy indeksowania. Dzięki temu masz możliwość zmniejszenia ilości stron 404 w ramach swojej witryny – w większości przypadków ten problem dotyczy starszych stron lub takich, które przechodziły zmianę struktury strony. Niestety czasem tych błędów jest sporo i nawet nie mamy świadomości jaki ruch przez to tracimy. Warto więc poświęcić trochę czasu i przejrzeć wszystkie zakładki, które daje nam ta usługa.

Czy moja strona została ukarana przez Google?

Google dość restrykcyjnie podchodzi do kwestii przestrzegania ich algorytmów. Jeśli więc korzystasz z niedozwolonych technik pozycjonowania, które mocno naginają regulamin wyszukiwarki Google, to Twoja strona może otrzymać karę. Jeśli taka kara będzie miała miejsce zostaniemy o tym poinformowani w narzędziu. Tutaj już przyda się pomoc specjalisty od SEO, który podpowie co należy zrobić. Z jakimi komunikatami możemy się spotkać?

  • nienaturalne linki do Twojej witryny
  • spam tworzony przez użytkowników
  • czysty SPAM

Wszystkie rzeczy związane ze spamem znajdziesz w zakładce Ruch związany z wyszukiwaniem > Ręczne działania. Natomiast pełną listę komunikatów jakie mogą się tam pojawić znajdziesz na następującej stronie: https://support.google.com/webmasters/answer/2604824?hl=pl&ref_topic=4591246

search console analiza danych

Jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę z wyszukiwarki Google?

Tutaj również dochodzimy do sedna potrzeby tego narzędzia. Po wejściu w zakładkę “Analityka wyszukiwania” otrzymujemy pełne dane na temat tego na jakie frazy jest wyświetlana nasza strona, ilość kliknięć, średnia wartość CTR oraz średnia pozycja naszej witryny. Dodatkowo jest możliwość filtrowania tych danych.

Jeśli połączymy nasze usługi (Search Console oraz Google Analytics) będziemy mogli podejrzeć te dane wprost w Google Analytics bez potrzeby logowania się do Search Console. Aby wykonać synchronizację narzędzi należy wejść w GA w zakładkę Pozyskiwanie > Search Console i postępować według instrukcji. No to co? Do dzieła 😉

  • Kamil

    Search Console to spora kopalnia wiedzy. Często korzystam z tego narzędzia

  • Bez GSC ani rusz. Podstawowe narzędzie pracy obok GA 🙂

  • Gosia

    Super, przydatne ?

  • bardzo ciekawe i przydatne narzędzie. nie miałam o nim pojęcia 😉 trochę wstyd.

  • Bardzo ciekawe narzędzie. Z chęcią wypróbuję.

  • Kobieto czy Ty czytasz w ludzkich umysłach? 😉 Ostatnio szukałam odpowiedzi w necie jak się zabrać za to coś 🙂 Ale nie umiałam sobie poradzić. Wpis zapisuję, podczas nocnych zabaw z ustawieniami wrócę i prześledzę krok po kroku! Dziękuję!

    • Marzena WM

      Super, że się przyda 🙂

  • Bardzo przydatny wpis 😉 narzędzie stosuję od dawna ale z braku czasu mało się jakoś nim interesuję 😉

  • Gosia Porębska

    Wpis bardzo przydatny 😉 super

  • Dla mnie totalna abstrakcja. Trochę mi artykuł rozjaśnił, ale oporna jakaś jestem :/

  • Matka Wielowymiarowa

    bardzo mi sie twoj artykul przyda, zwlaszcza ze jestem poczatkujacym blogerem i o bledach, pozycjonowaniu itp. malo wiem. Karola Jusin

  • Ewa Wlaźlik

    Bardzo przydatny wpis.

  • Borze, co za straszna strona.
    Kliknęłam z ciekawości, bo chciałam poczytać o gsc – ale jak już weszłam, to ten niemożliwie wąski pasek przewijania, w który nie udało mi się trafić kursorem skutecznie mnie sfrustrował i odechciało mi się czytać – skoro w grę wchodzi tylko stukanie palcem w strzałkę, ew. pejdżdałny.

  • Moja strona jest połączona z GSC, ale szczerze, nic z tego nie rozumiem, dla mnie takie coś to czarna magia 😛 dzięki za rozjaśnienie moich myśli 🙂

  • Mam zapisane, żeby to uruchomić już od dawna, ale ciągle nie mam kiedy! Muszę wrócić do tego wpisu w weekend i się wreszcie za to porządnie zabrać 🙂

    • Marzena WM

      No zabierz się, zabierz 😉

  • Fantastyczny opis, sama się zabieram za rozprawę o tym temacie. Póki co u mnie wstęp do Google Analytics

  • pani Mondro

    dla mnie to czarna magia, ale jak się Jaś nie nauczy to wiadomo, nie będzie umiał 😉 biorę się za naukę

  • Musze się w końcu za to wziąć :/