Jak wykorzystać Long Tail Pro w startupie?


Startupy od samego początku muszą działać zwinnie i bardzo szybko reagować na to co się dzieje w ich otoczeniu. Jakiś czas temu na naszym blogu można było przeczytać o narzędziach do analizy słów kluczowych. Dziś zajmiemy się jednym z nich, a dokładniej będzie to Long Tail Pro. Myślisz pewnie co narzędzie do analizy słów kluczowych ma wspólnego ze startupem? Może wprost nie ma, ale jeśli przyjrzymy się temu bliżej przekonasz się o tym, że warto mieć o nim taką wiedzę. Daje Ci to bowiem szersze spojrzenie na to na jakie frazy Twoja usługa powinna być promowana lub jakie frazy wykorzystuje Twoja konkurencja.

Po co i dlaczego “długi ogon”?

Powiedzmy to sobie szczerze – na dzień dzisiejszy każdy z nas ma inne wyniki w Google. Wynika to z faktu personalizacji przekazu oraz zmian w silnikach wyszukiwarki. W związku z tym już nie tylko sklepy warto pozycjonować na tzw “długi ogon”, ale praktycznie każdą stronę (tym bardziej jeśli posiada sekcję z artykułami eksperckimi). I tutaj z pomocą właśnie przychodzi nam Long Tail Pro. Jest to jedno z lepszych narzędzi do filtrowania i analizy słów kluczowych pod długi ogon. Przyda się zarówno specjalistom od pozycjonowania, ale również osobom, które tworzą jakikolwiek content lub zarządzają reklamami AdWords.

Long Tail Pro od początku

Po zalogowaniu możesz mieć wrażenie, że to narzędzie nie oferuje za wiele możliwości. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Jak już odpalisz pierwsze projekty i uzupełnisz je o potrzebne dane, przekonasz się, że narzędzie jest o wiele lepsze niż sam planer słów kluczowych od Google. Oczywiście na samym początku narzędzie od Google wystarczy, ale żeby uzyskać podobne dane jak z Long Tail Pro będziesz musiał spędzić w nim o wiele więcej czasu. Warto również wspomnieć, że dodane raz projekty są aktualizowane na bieżąco.

Zobaczmy co w startupach piszczy

Najlepiej pokazywać narzędzia w akcji, aby przekonać się czy naprawdę działają. Weźmy więc pod lupę startupy i stwórzmy nowy projekt o nazwie startup.

long tail pro projekt

Następnie wybieramy wyszukiwarkę (w tym przypadku google.pl) oraz adekwatnie język polski. W kolejnym kroku wpisujemy frazy, które nas interesują. Spróbujmy na początek ze słowem ‚startup’. Możesz tutaj również określić dodatkowe parametry. W tabeli poniżej po chwili powinny pojawić się frazy powiązane ze słowem startup. Niestety w tym przypadku nie ma tego za wiele, ale mamy ok. 20 wyników, z których możemy już coś wywnioskować.

long tail pro słowa kluczowe

W poszczególnych rubrykach możemy dowiedzieć się: ile użytkowników (miesięcznie) wyszukuje daną frazę, jaki jest koszt kliknięcia na frazę (w przypadku AdWords), z ilu słów składa się fraza, jaki jest średni koszt oraz jaka jest konkurencyjność frazy wśród reklamodawców. Przy każdej frazie mamy również możliwość jej zaaktualizowania, dodania kolejnych 20 fraz powiązanych oraz usunięcia z listy. Aby zawęzić listę wyników możesz tutaj również dodać wykluczenia słów, tak aby mieć klarowne dane do eksportu. Dodatkowo, klikając w daną frazę możemy podejrzeć jakie strony się na nią pozycjonują i tutaj dochodzimy do kwestii konkurencji. Klikam zatem w frazę “startup” i otrzymuję następujące wyniki:

long tail pro wyniki

Na tej podstawie jesteśmy w stanie ocenić naszą konkurencję oraz adresy stron, które warto odwiedzić i zapoznać się z nimi. W tabelce mamy również kilka dodatkowych informacji typu: wiek domeny, linki wewnętrzne, liczba zaindeksowanych linków łącznie itd. Dzięki tym danym możemy bez problemu określić naszą konkurencję lub strony, z którymi warto podjąć współpracę. Należy tutaj podkreślić jeszcze jedną rzecz. Powyższy przykład zawiera tylko jedną frazę (startup). Przy bardziej rozbudowanych projektach tych fraz będzie odpowiednio więcej, jednakże system jest na tyle inteligenty, że zaproponuje spójność tych fraz, jeśli będą odpowiednio powiązane. Daje to nam, więc kolejną przewagę przy doborze odpowiednich fraz.

Do czego w praktyce wykorzystać słowa kluczowe?

Nadal zastanawiasz się nad tym do czego wykorzystać te słowa kluczowe i frazy? Postaram się w krótki sposób przedstawić najważniejsze aspekty:

  • content marketing: mając zestaw wygenerowanych fraz i mając wiedzę na temat częstotliwości wyszukiwania, możemy wygenerować listę tematów do napisania na naszego bloga czy też stronę internetową. Jeśli nie masz pomysłów na nowe wpisy to jest to metoda, którą warto na pewno wykorzystać.
  • lepsze dopasowanie kampanii reklamowych: im lepiej skonfigurowana kampania reklamowa tym lepsze wyniki. Czasem warto również podeprzeć się innymi narzędziami niż tylko korzystać z analizy słów kluczowych od Google. Pamiętaj również o tym, że bardzo istotnym aspektem jest wykluczanie słów kluczowych, które nie konwertują.
  • optymalizacja seo: napisanie artykułu to dopiero połowa sukcesu. Dobrze jeśli nasz artykuł spełnia wszystkie aspekty seo i jest odpowiednio nasycony właściwymi frazami. Dzięki temu możesz liczyć na wartościowe wejścia organiczne na Twoją stronę i zająć się dodatkową promocją swoich treści w internecie.

Podsumowanie

Jak widzisz dzięki Long Tail Pro jesteś w stanie określić jakie frazy mogą Ci się przydać w Twoim startupie i dodatkowo możesz podejrzeć konkurencję. Akurat fraza ‚startup’ nie jest specjalnie reprezentatywna dla ‚długiego ogona’, ponieważ w większości zapytania z tym wyrażeniem występują w wyrażeniach zawierających po 3 słowa. Wystarczy jednak wpisać inne typu: ‚monitoring internetu’ lub ‚jak zrobić’ i zaraz nam się pojawi więcej wyników. Wszystko zależy tak naprawdę od branży, w której się poruszasz lub w której chcesz zaistnieć.

  • Justyna Błach

    Interesujący tekst:)

  • Dzięki temu wpisowi sporo się dowiedziałam, informacje, które mi się z pewnością przydadzą. 🙂
    Bookendorfina

  • Pytanie techniczne: od ilu wyrazów można mówić o długim ogonie?

    • Marzena WM

      Tak od ok. 3

  • Lubię takie wpisy, które wyjaśniają coś krok po kroku. Dziękuję za dużą dawkę informacji, która z pewnością się przyda!

    • Marzena WM

      Nie ma za co 🙂

  • Duża dawka kompletnie nie zrozumiałych dla mnie informacji :D)
    Szaleństwo po prostu.

  • Ostatnio dużo czytam o bardziej zaawansowanych technikach SEO, więc bardzo mi się przyda post.

  • Alicji pisanie

    człowiek się zawsze czegoś uczy:) Dzięki za artykuł 🙂

  • Agnieszka Michalska

    Bardzo pożyteczny blog! Będę częściej wpadać! 🙂

  • Super, w wolnej chwili wezmę się za wnikliwą analizę narzędzia 😉

  • Myślę, że sporo tej wiedzy można zastosować nawet przy tworzeni treści stron, pod kątem SEO oczywiście. 🙂