Prosto z mostu, czyli systemy płatności w praktyce (część 1)


Polski rynek e-commerce wyróżnia się nie tylko stosunkowo dynamicznym tempem rozwoju i potencjałem wzrostu, ale również odmienną w stosunku do rynków rozwiniętych strukturą popularności poszczególnych kanałów płatniczych. W odpowiedzi na potrzeby klientów dotyczące szybkości procesu zakupowego i ich obawy co do płatności kartą, dominację na rynku zdobyły systemy płatności.

Systemy płatności w praktyceW nadchodzącym cyklu artykułów chciałbym przybliżyć Wam sytuację na rynku, dostępne możliwości i wynikające z nich szanse, jak również zagrożenia i problemy. Przyjrzymy się między innymi obecnym na rynku firmom i specyfice oferowanych przez nie technologii, szczególną uwagę zwracając na to, które elementy systemu mogą mieć realny wpływ na wyniki firmy, a które pozostają głównie marketingową wydmuszką. Część czytelników będzie zapewne zainteresowana nie do końca uczciwymi zagraniami stosowanymi przez przedstawicieli handlowych w celu pozyskania klientów oraz faktem, że początkowo owocna współpraca może z czasem stać się mało efektywna i frustrująca.

Mimo wielu zalet, systemy płatności rodzą również konkretne problemy takie jak fraudy, blokady środków czy konieczność radzenia sobie z chargebackami. Osobne miejsce poświęcone zostanie technologii, która mimo bardzo intensywnej promocji, absolutnie nie powinna być brana pod uwagę, ponieważ de facto łamie prawo bankowe. Nadrzędnym celem tej pogłębionej analizy jest rzetelne przygotowanie Was do świadomego wyboru narzędzia ,które spełni oczekiwania i pozwoli uniknąć rozczarowań. Jeżeli w czasie lektury nasuną Wam się jakieś pytania, śmiało zadawajcie je w komentarzach – w miarę dostępnych możliwości postaram się odpowiedzieć na najciekawsze z nich.

Prawdziwie czerwony ocean

Sektor e-commerce jest niezwykle konkurencyjnym środowiskiem, ale branża systemów płatności przypomina właściwie walkę na noże. Na rynku obecni są zarówno: potężni i rozpoznawalni gracze jak PayU i Przelewy24; firmy o mniejszym zasięgu, jednak posiadające długoletnią tradycję jak eCard czy Dotpay oraz nowi gracze próbujący ugryźć kawałek lukratywnego tortu – czego przykładem może być Blue Media. Oprócz tego istnieje sporo mniejszych podmiotów ze stałą bazą klientów lub okupujących pewnie nisze.

Systemy płatności

Tak wiele firm walczących o skończoną liczbę atrakcyjnych biznesowo sklepów i usługodawców rodzi poważny problem – operowanie na granicy opłacalności połączone z koniecznością przeznaczania dużych funduszy na szeroko rozumiany marketing. Sytuacja ta wymusza agresywne metody działania, cięcie kosztów tam gdzie jest to jeszcze możliwe, ale przede wszystkim brak inwestycji w obszary bardzo istotne z punktu widzenia odbiorców płatności. Mowa tutaj głównie o niezawodności systemu, jakości usług zapewnianych przez Biura Obsługi Klienta czy rozwój technologiczny w praktycznych kierunkach, takich jak: integracja, UX panelu obsługi lub rozwiązania dostosowane do innowacyjnych przedsiębiorstw.

Tego typu aspekty o wiele trudniej jest „sprzedać” – dużo lepiej bowiem wyglądają setki metod płatności, obsługa najbardziej uznanych marek i nagrody w konkursach. Warto również uważać na wszelkiej maści „niezależne” zestawienia i opinie – spece od „szeptanki” już od wielu lat skutecznie wykonują swoją pracę, więc rzeczywista wartość tego typu wpisów jest mocno wątpliwa.

A jednak się kręci.

Ta nieco pesymistyczna wizja nie powinna jednak przesłaniać szerszego obrazu. Zintegrowanie systemu płatności to właściwie konieczność, jeżeli myślimy o prowadzeniu dynamicznie rozwijającej się działalności. Opinię tę najlepiej potwierdzają wyniki dostępne w raporcie „E-commerce w Polsce 2016” przygotowanym przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej.

Formy płatności

Chociaż na rezultaty warto brać pewną poprawkę (publikacja jest w pewien sposób współfinansowana przez opisywane w niej firmy), każda osoba kupująca na allegro oraz w sklepach internetowych dowolnej wielkości doskonale zna mechanizm e-transferu. Obecnie jest to najlepiej sprawdzająca się w Polsce metoda płatności na komputerach stacjonarnych i laptopach, łącząca odpowiedni poziom bezpieczeństwa z wygodą. Zarówno regularni jak i nowi klienci oczekują jej dostępności z dosyć oczywistego powodu – szybkość przelewu (a tym samym szybkość zamówienia).

Za pomocą odpowiedniej integracji proces zakupowy może zostać w pełni zautomatyzowany. Klient dokonuje wpłaty, system poprzez APi wysyła do sklepu stosowne powiadomienia, a wpłata natychmiast pojawia się na koncie odbiorcy płatności w ramach systemu płatniczego. Dzięki temu zamówienia mogą być realizowane jeszcze tego samego dnia i znacznie zmniejszona jest ilość niezbędnych działań (i ewentualnych błędów) po stronie pracowników sklepu. Jest to zatem wariant korzystny z punktu widzenia obydwu stron i jedynym poważnym minusem tej technologii są koszty związane z prowizją dla operatora.

Kliknięciem i abonamentem

Na szczęście e-transfery to nie jedyne technologie zapewniane przez systemy płatności, które można bardzo skutecznie wykorzystać w swoim biznesie. Sporo możliwości otwierają transakcje kartami, a konkretnie wynikające z nich zapamiętania. Rozwiązanie to pozwala oferować zakupy „jednym kliknięciem” – nie jest to jednak do końca zgodne ze stanem faktycznym, ale proces płatniczy rzeczywiście skraca się do kilku sekund.

Dużo ciekawszym aspektem są za to płatności cykliczne, które umożliwiają regularne pobieranie określonych sum z podpiętej karty. To jedna z najbardziej efektywnych dróg do sprzedaży usług (w tym SaaS) w modelu abonamentowym, ponieważ nie wymaga pamiętania o regularnych płatnościach lub wykupywania dłuższych okresów naraz ze strony klienta. Nie ma jednak róży bez kolców – transakcje kartami oferowane są najczęściej przez osobnych operatorów, ściśle współpracujących z systemami płatniczymi jak First Data, SIX Payment czy Elavon. Mają oni swoje własne regulacje, a proces weryfikacji biznesu może być zarówno czasochłonny jak i ostatecznie nieudany. Co więcej integracja bramek i płatności cyklicznych jest znacznie większym wyzwaniem pod względem informatycznym, dlatego mimo oczywistych korzyści, nie jest to tak rozpowszechniona technologia jak można by sobie tego życzyć.

Decisions, decisions…

Wracając do meritum sprawy, czyli wyboru odpowiedniego systemu płatności dla naszego modelu działalności można wyróżnić 3 podstawowe strategie:

  • skoncentrowanie się na maksymalnym obniżeniu kosztów płatności
  • postawienie na szybkość wdrożenia i prostotę późniejszego użytkowania
  • kompleksową analizę wszystkich aspektów i wybór systemu najlepiej dopasowanego do potrzeb biznesu.

Systemy płatnościOptymalnym wyborem jest oczywiście 3 droga, ale wymaga ona dużych zasobów czasu. Dlatego często może okazać się, że inne rozwiązania również będą w ostatecznym rozrachunku satysfakcjonujące. Po wskazówki na temat tego,  którego operatora wybrać przy poszczególnych strategiach zapraszam do kolejnej części cyklu.

Na sam koniec warto zaznaczyć, że wbrew przekazowi rozmaitych account managerów nie trzeba decydować się tylko na 1 system płatności. Wiele podmiotów oferuje ich nawet kilka, umożliwiając klientom wybór dogodnego dla nich operatora. Co prawda w ten sposób nie uzyskamy tak dobrych prowizji (obrót będzie rozdzielał się na różne podmioty), ale kupujący powinni docenić szeroki wybór, a my możliwość przetestowania w praktyce różnych rozwiązań.

  • mnie interesuje takie kompleksowe rozwiązanie pod mój przyszły sklep/serwis. co mogę sobie włączyć jak zaczynam sprzedaż? http://www.okuniewicz.pl

  • Ama Ndra

    Interesujący wpis. Korzystam z PayU i jestem zadowolona 🙂

    • Ja też 🙂

      • Marzena WM

        🙂

    • Marzena WM

      Dziękujemy i zachęcamy do czytania następnych wpisów 🙂

  • Jako bloger za jakiś czas pewnie opublikuję e-booka, chyba że wreszcie dogadam się z wydawnictwem 😉 i z tego co wiem, najłatwiejszą formą płatności w przypadku detalisty jest PayPal. Chętnie przeczytałabym coś na ten temat.

    • Marek

      Proszę obserwować, będą kolejne wpisy na ten temat.

  • Cenny wpis, może mi bardzo pomóc w przyszłości, ponieważ planuję dalszy rozwój;) Też chętnie przeczytam o PayPal.

    • Marek

      Będzie w kolejnych wpisach.

  • Bardzo pomocny wpis, czekam na więcej, bo może się przydać 🙂

    • Marzena WM

      Będzie więcej 🙂

  • Bardzo lubie Twojego bloga 🙂
    Czy orientujesz sie dlaczego w Polsce nie ma mozliwosci placenia PayPal’em?

  • ja osobiście nie znoszę dotpaya i jak widzę na stronie, że to jedyna możliwość szybkiej zapłaty to rezygnuje z zakupy bo zawsze z tą formą mam jakieś problemy

    • Marzena WM

      A z czym jest najczęściej problem?

  • A może jakiś wpis o płatnościach typu paypal? (ktory bagatela wlasnie uniemozliwił mi patności do US :/)

    • Marek

      W kolejnych wpisach będzie też o paypal.

  • Przydatna analiza. Czekam na kolejne cześci.

    • Marzena WM

      Będą kolejne 🙂

  • Bardzo interesujący tekst, nieraz się zastanawiałam jak to działa

    • Marzena WM

      Cieszę się, że wpis Ci się podoba 🙂

  • Ciekawa analiza, jestem zainteresowana tematem bo sama prowadzę mały internetowy sklep na shoperze. Świetni wpis, czekam na kolejne z takiej serii

    • Marzena WM

      Już niedługo będzie nowy wpis, zachęcam do zaglądania do nas 😉

  • Dorota Mazurkiewicz

    Ciekawe zestawienie. Ja używam przelewy24 – jest ok:)

    • Marzena WM

      Dziękujemy 🙂

  • AnetaNieZajac

    Ja jestem zwolennikiem wszystkich form, w których pieniądze (albo przynajmniej informacja o nich) szybko docierają do sprzedającego. Zwykły przelew właściwie totalnie już odrzuciłam, bo nie chce mi się czekać dwa dni na zaksięgowanie. Płacę blikiem, kartą, szybkim transferem i to jest najwygodniejsze moim zdaniem.

    • Marzena WM

      Właśnie o tę szybkość chodzi 🙂

  • Każdy zwolennik takiej formy płatności musi uważać. Gdy tak czyni, to może czuć się bezpieczniej, choć nie w pełni!

  • Motivation Day

    Na przyszłość poruszony temat na pewno nam się przyda! Ciekawy blog! Będziemy śledzić!

  • Bardzo ciekawy artykuł:) Już polubiłam na FB i czekam na więcej:)

  • Planuję otwarcie sklepu internetowego i zdecydowałam się na współpracę z dotpay, zobaczymy jak to wygląda w praktyce 🙂

    • Marzena WM

      Podziel się za jakiś czas wrażeniami ze współpracy 🙂

  • Cenne wskazówki – dzięki 🙂

  • Stoję przed dylematem wyboru systemu dla działalności zagranicznej – więc kilka wskazówek na pewno mi się przyda 🙂 Dzięki za prosty i trafny opis!