Pierwsza reklama w Google AdWords – jak zacząć?


Zaczynając swój biznes czy też bloga pewnie wielokrotnie zastanawiałeś się jak wypromować swoją treść i adres strony. Na naszym blogu znajdziesz kilka fajnych podpowiedzi: jak aktywnie promować bloga offline czy też jak promować treść online z dodatkową infografiką. Kiedy zaczynasz to często masz ograniczony budżet, więc warto zagospodarować go mądrze. Zacznij od stworzenia strategii działania oraz rozważ za i przeciw każdego rozwiązania. Warto również rozważyć pozycjonowanie strony www. Jednak jeśli startujesz w branży, która jest konkurencyjna wypozycjonowanie Twojej strony na konkretne frazy może być problematyczne, a na pewno będzie trwało dłuższy czas.

Wypozycjonowanie Twojej strony może zając dużo czasu, w związku z tym możemy się wesprzeć dodatkowymi działaniami. Tutaj z pomocą przychodzi nam Google AdWords. Jest to swojego rodzaju miejsce sponsorowane nad naturalnymi wyszukiwaniami google. Niestety i w tym przypadku jest to taka jakby “giełda” w związku z czym za każde kliknięcie określasz kwotę maksymalną jaką chcesz wydać. Jeśli stawki będą wysokie, wtedy najprawdopodobniej będziesz na 1 miejscach, dzięki czemu zwiększasz szanse na kliknięcie w link.

Dlaczego warto reklamować się w Google AdWords?

Przede wszystkim ze względu na dużą możliwość konfiguracji grupy docelowej, do której trafi Twoja reklama. Możesz wybrać konkretne frazy, grupę docelową, lokalizację, wykluczające słowa oraz szereg innych możliwości, dzięki którym dotrzesz ze swoimi reklamami do swoich odbiorców. Dodatkowo na poziomie ustalania kampanii możesz wybrać różny typ kampanii. Możesz kierować swoje reklamy np. na sieć wyszukiwań (najpopularniejsze rozwiązanie), sieć reklamową, zakupy google, wideo oraz uniwersalna kampania promująca aplikację.

typy kampanii google adwords

Google dba o swoich użytkowników, tak aby ich wyszukiwania były jak najbardziej trafne, dlatego musimy dostarczać treści najwyższej jakości. W związku z tym zanim przystąpisz do realizacji swojej kampanii upewnij się, że Twoja strona jest dobrze zrobiona, dostosowana do urządzeń mobilnych oraz ma ciekawą treść.

Google AdWords – jak zacząć?

  1. Załóż konto na Google AdWords (jeśli już masz gmaila to będzie to dość proste i szybkie). Całą instrukcję znajdziesz tutaj. W tym momencie również pamiętaj o tym, że nie wszystkie wskazówki od Google warto brać pod uwagę. Google bowiem ma interes w tym, żebyś wydał na reklamę jak najwięcej. Natomiast w Twoim interesie jest raczej jak największa konwersja przy jak najmniejszej wydanej kwocie.
  2. Jak już założysz konto, wybierz typ kampanii, a następnie jej cel. W kolejnym kroku będziesz mieć ustawienia Twojej kampanii. W tym miejscu możesz określić dokładną lokalizację, języki, określić stawki oraz budżet. Warto również skorzystać z rozszerzeń i dodać np. linki do podstron, objaśnienia i numer telefonu (jeśli będzie przydatny).Tutaj masz również możliwość ustawień dodatkowych takich jak rotacja reklam, dokładny harmonogram reklam, opcje lokalizacji itd.
  3. W kolejnym kroku masz możliwość skonfigurowania grup reklam. Najlepiej jest dodać ich kilka, w takim układzie, że w jednej grupie reklam wpisujesz słowa kluczowe związane z jednym produktem lub usługą. Istnieją również tutaj różne typy dopasowań, które pomagają kontrolować wyświetlanie reklam. Wygląda to następująco:
    1. słowo kluczowe = dopasowanie przybliżone
    2. “słowo kluczowe” = dopasowanie do wyrażenia
    3. [słowo kluczowe] = dopasowanie ścisłe
  4. Następnie przechodzimy do tworzenia reklam (tutaj również nie ograniczaj się do 1 reklamy). Warto postawić na różnorodność i śledzić to, które reklamy są najbardziej skuteczne.

Kilka wskazówek zanim zaczniesz

Określ swoje cele

Musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć poprzez działania reklamowe. Dla jednej osoby będą to same przejścia na stronę, dla innych konwersja na sklepie, a dla innych kontakty telefoniczne czy też zapisy na newsletter. Określ sobie cel i to w jakim czasie ma być on osiągnięty. Jeśli się nie uda – wyciągnij wnioski i jeśli będzie potrzeba to zmień działania.

Nie wydawaj zbyt dużo pieniędzy

Początki zawsze są ciężkie i w przypadku Google AdWords jest podobnie. Szczególnie na początku kampanii będziesz popełniać błędy, dlatego nie warto wydawać 20 000 zł, które zrujnują Twój budżet. Zacznij od małych kwot typu 200-500 zł, tak aby na spokojnie się uczyć. Tego pokroju kwoty nie zrujnują Cię, a jednocześnie są na tyle “duże”, że pozwolą Ci zdobyć podstawową wiedzę na temat działania Google AdWords.

Uzbrój się w cierpliwość

Nie wymagaj spektakularnych wyników na samym początku. Trzeba mieć cierpliwość tak jak i do wszelkich działań marketingowych. Doglądaj swoich kampanii codziennie, sprawdzaj co się w nich dzieje, jeśli jest taka potrzeba to oczywiście edytuj. Na bieżąco możesz również dodawać słowa wykluczające itd.

Zacznij od prostych rozwiązań

Nie komplikuj za bardzo wszystkiego na samym początku. Użyj najprostszych rozwiązań i wyciągaj z nich wnioski. Z czasem poznasz bardziej zaawansowane opcje i dodatkowe możliwości.

Poniżej dodatkowo wrzucam filmik na temat optymalizacji kampanii przy małym budżecie