Reklama na Facebooku – jak zacząć?


Chcąc czy nie chcąc Facebook zdominował nasze życie. Codziennie każdy z nas odwiedza ten serwis chociażby przez kilka minut – czy to na telefonie czy też w pracy, ale trzeba przyznać, że to robimy. W związku z tym nic dziwnego, że większość marek chce się pokazać z jak najlepszej strony na tym portalu społecznościowym. Niestety od dłuższego czasu możemy zauważyć spadające zasięgi na naszych stronach, a wszystko to związane jest z polityką samego serwisu. Jak sobie z tym radzić? Odpowiedź nie jest prosta, ale dziś przyjrzymy się możliwościom reklamowym w tym serwisie.

Twórz swoje medium

Zanim przejdziemy do tematu, chcę Wam zwrócić uwagę na jedną bardzo ważną rzecz. Zanim założysz swój fan page zastanów się czy będziesz mieć czas, aby wystarczająco na nim angażować swoich fanów – bez tego nie ma większego sensu zakładanie strony firmowej tylko po to, żeby była. Pamiętaj też o tym, że kiedyś Facebook na pewno się skończy, a Twoja grupa docelowa może znaleźć się w innym serwisie.  Co wtedy, jeśli postawisz wszystko na jedną kartę? Oprócz budowania obecności w mediach społecznościowych zawsze warto rozważyć stworzenie strony internetowej. Taka strona jest w 100% Twoja i możesz dowolnie ją rozbudowywać na każdym etapie działalności. Na Facebooku już niestety tak nie jest i co jeśli w pewnym momencie okaże się, że strony firmowe z niego znikną? Zostaniesz z niczym, a na pewno tego nie chcesz. Stwórz swoją strategię i sukcesywnie ją realizuj.

stworz-swoje-medium

Promuj post na Facebooku – czy warto?

Na początku, aby się czegoś nauczyć – na pewno warto. Od razu spieszę z wyjaśnieniem, że korzystając z opcji “Promuj post” ucinasz sobie bardzo wiele możliwości targetowania i ustawiania reklam. Klikając w przycisk “Promuj post” korzystasz z bardzo okrojonej wersji Menadżera reklam, który jest dostępny na Facebooku. Jeśli już naciskasz ten przycisk to zwróć uwagę, żeby Twój post miał dobrą jakość. Warto również chwilę odczekać od publikacji i dopiero jak pojawią się pierwsze lajki lub komentarze warto uruchomić reklamę, wtedy osiągniemy lepszą skuteczność.

Od czego zacząć?

Najlepiej od samych podstaw, czyli od określenia strategii oraz grupy docelowej odbiorców Twoich reklam. Następnie od publikacji dobrej jakości materiałów – takich które będą angażować Twoich fanów. Potem zapoznaj się z Menadżerem Reklam na Facebook (dawniej też istniał Power Editor, w tej chwili oba narzędzia zostały połączone). Tak jak w przypadku Google AdWords dobrze jest zaczynać od małych kwot. Na początku przygotuj się na popełnianie błędów oraz eksperymentowanie.

Jakie mamy możliwości w naszym menadżerze?

Przy tworzeniu reklamy na samym początku mamy możliwość określenia celu naszej reklamy. Mamy do wyboru następujące kategorie:

  1. Świadomość
    1. rozpoznawalność marki – docieraj do osób, które mogą być zainteresowane Twoją marką
    2. zasięg – wyświetl reklamę jak największej ilości osób
  2. Działania
    1. ruch – skieruj ruch do miejsca docelowego na Facebooku lub strony internetowej, aplikacji czy też do konwersacji na Messengerze.
    2. aktywność – uzyskaj więcej reakcji na posty i wydarzenia, polubień strony lub zwiększ liczbę zrealizowanych ofert.
    3. instalacje aplikacji – zachęć więcej osób do zainstalowania Twojej aplikacji.
    4. wyświetlenia filmu – zachęć więcej osób do obejrzenia Twojego materiału wideo.
    5. pozyskiwanie kontaktów – uzyskaj więcej kontaktów do potencjalnych nabywców (np. adresy e-mail) od osób zainteresowanych Twoją marką lub firmą.
    6. wiadomości – skłoń więcej osób do wysyłania Twojej firmie wiadomości w Messengerze.
  3. Konwersja
    1. konwersje – zachęcaj do podejmowania pożądanych działań w Twojej witrynie lub aplikacji.
    2. sprzedaż z katalogu – utwórz reklamy, które automatycznie wyświetlają produkty z katalogu na podstawie grupy odbiorców.
    3. wizyty w firmie – zachęć więcej osób w pobliżu do odwiedzenia konkretnych lokalizacji Twojej firmy.

Jak widzisz na pierwszy rzut oka są to już ukierunkowane działania. W zależności od tego co potrzebujesz reklamować wybierasz jedną kategorię i przechodzisz do następnego kroku, gdzie masz oczywiście część podobnych funkcji jak przy kliknięciu w “Promuj post”. Jednakże tutaj  uzyskujesz dostęp do kilku innych opcji takich jak wybór umiejscowienia Twojej reklamy. Dodatkowo możesz wybierać pomiędzy różnymi platformami – Facebook, instagram, audience network oraz messenger. Masz również możliwość wybrania konkretnego systemu mobilnego (Android , iOS) oraz kierowanie reklam na urządzenia mobilne połączone tylko z siecią Wi-Fi – może to mieć znaczenie przy promowaniu np. filmów.

Budżet i harmonogram reklam

Kolejna sekcja jaką otrzymujemy to rozbudowana możliwość przy wyborze budżetu oraz harmonogramu. I tak odpowiednio mamy tutaj możliwość określenia budżetu całkowitego lub dziennego oraz zakresu dat wyświetlania Twoich reklam. Dodatkowo możemy utworzyć harmonogram wyświetlania reklam dla każdego dnia osobno. Jeśli reklamujesz np. jakieś usługi warto zastanowić się czy wyświetlać reklamy w nocy.

Utwórz skuteczną reklamę

Następnie przechodzimy do kolejnego kroku jakim jest utworzenie reklamy. Tutaj również otrzymujemy szereg dodatkowych opcji. Oczywiście możemy skorzystać z już istniejącego posta na naszym fanpage lub stworzyć zupełnie inny. Mamy tutaj również różne formaty. Co ważne dla jednej kampanii możemy stworzyć kilka wersji reklamy i sprawdzić która jest najbardziej skuteczna. Tutaj na każdym kroku masz dodatkowe specyfikacje tak, aby stworzyć najlepszej jakości reklamę. Możesz też dodać parametry do linku, tak aby śledzić w Google Analytics konwersję lub skorzystać z Piksela Facebooka.

Pamiętaj! – kiedy tworzysz reklamę na Facebooku rób to naprawdę dobrze. Nie twórz reklam tylko po to, aby podnieść wskaźniki wyświetleń postów, ponieważ jest to mało skuteczne. Postaw sobie cel i skutecznie go realizuj. Testuj różne możliwości i eksperymentuj, a na pewno będziesz mieć coraz lepsze wyniki.