Kilka słów o grupowym podejmowaniu decyzji


Grupowe podejmowanie decyzji to proces, w którym wiele osób wspólnie analizuje problem oraz poszukuje rozwiązań starając się wybrać najlepsze z nich. Według wielu dostępnych artykułów i książek jest to najlepszy sposób rozwiązywania problemów i wyznaczania kierunków rozwoju firmy, ponieważ grupa jest zawsze mądrzejsza od jednostki.

grupa podejmuje decyzjeJakie są więc wymagane warunki, aby grupa mogła podejmować dobre decyzje?

  1. Różnorodność opinii
  2. Niezależność
  3. Decentralizacja

Jeśli w grupie będzie istniała obawa przed wyrażeniem opinii lub jej skład będzie jednorodny to nie możemy liczyć na dobry efekt. Dużym zagrożeniem jest również złe nastawienia kadry menedżerskiej do oddania decyzyjności w inne ręce.

Kluczowym jest więc, aby w prowadzonej firmie zapewnić kulturę zachęcającą do wymiany opinii oraz zapewnić możliwość jej wyrażania. Najlepszą formą są spotkania w grupach w trakcie których omawia się problemy do rozwiązania. Jedna osoba przedstawia problem i moderuje dyskusję. Przydatnym jest również to, aby jedna osoba robiła notatki z takiego spotkania. Aby zachęcać pracowników do udziału w takich spotkaniach kluczowe są:

  • informacja zwrotna, czyli pokazanie jak wykorzystaliśmy wnioski z dyskusji oraz jakie są następstwa podjętych decyzji
  • regularność
  • budowanie kultury otwartości w firmie

Jest kilka modeli współpracy zespołowej pomocnych przy podejmowaniu decyzji, a najpopularniejsze z nich to:

  • Burza mózgów – najbardziej popularna metoda, z zasady niestrukturalizowana, jej skuteczność opiera się na dowolności generowania pomysłów (nawet teoretycznie bezsensownych) i nieocenianiu ich prze grupę w momencie ich generowania.
  • Nominal group technique (NGT) – metoda podobna do burzy mózgów, różniąca się jednak tym, że w pierwszej iteracji pomysły generowane są indywidualnie przez uczestników, a dopiero w kolejnym etapie omawiane w grupie.
  • Metoda Delphi – modyfikacja NGT, gdzie ocena pomysłów jest wykonywana przez zewnętrznych ekspertów anonimowo
  • Didactic interaction – szczególnie ciekawa dla rozwiązywania problemów kategorycznych np. tak/nie

podejmowanie decyzji w grupie

Opis tych metod wykracza poza ramy tego artykułu, jeśli jednak będziecie zainteresowani rozwinięciem tego tematu wraz z wadami i zaletami wymienionych metod to zapraszam do zostawienia komentarza.

Warto również pamiętać, że najłatwiej w firmie jest wdrożyć zmiany, które powstały/zostały zaakceptowane poprzez proces grupowy, ponieważ pracownicy identyfikują się z nimi i napotykają one na znacząco mniejszy opór organizacji.

Teraz kilka słów o wadach grupowego podejmowania decyzji

  1. Rozmycie odpowiedzialności
  2. Niska efektywność – długi czas podejmowania decyzji
  3. Polaryzacja – jednym z przykładów jest znacząco większa skłonność do podejmowania ryzykownych decyzji w grupie
  4. Brak danych/wiedzy dotyczącej zadanego tematu w zespole

Powyższe problemy sprawiają, że technikę grupowego podejmowania decyzji należy stosować wybiórczo w zależności od analizowanego problemu. Warto jednak pamiętać, że angażowanie pracowników w podejmowanie decyzji w firmie zwiększa ich satysfakcję z pracy i identyfikowanie się ze swoim miejscem pracy.

  • Blanka Kolago-Szymczak

    Ciekawy temat i w zasadzie do zastosowania nie tylko w korporacji

  • Grupowe podejmowanie decyzji – czy to dobry sposób czy nie, zależy od specyfiki grupy. Nie zawsze dobrze jest o wszystkim decydować wspólnie, bo jak piszesz, czasem odpowiedzialność się rozmywa.

  • Grupowe podejmowanie decyzji to może być bardzo dobra opcja, ale zależy jaka jest grupa. Jeśli jakaś jednostka jest silna, a pozostali nie mają charyzmy i umiejetności podejmowania dezycji- to ta „silniejsza” jednostka wystarczy, ze powie, że jej się podoba wariant X, a reszta, aby się nie wyłamać ją poprze.

  • W grupie i tak zawsze znajdzie się lider, któy podejmnie ostateczną rozmowę.

  • Burza mózgów często może przynieść zaskakujaco dobre efekty! Natomiast, warto potraktować to jedynie wstęp do kolejnych kroków, a odpowiedzialność za decyzję powinna być przypisana do konkretnej osoby/osób!

  • Kasia Stańczyk

    mysle ze jest to bardziej zlozony temat…zalezny od rodzaju zadania do wykonania, ilosci osob w grupie, i jakosci pracy. Jak wszystko ma to swoje wady i zalety, aczkolwiek ja nie jestem fanem…

  • „grupa jest zawsze mądrzejsza od jednostki” – oj uważałabym z tym „zawsze”. Gustave Le Bon z pewnością by się nie zgodził z tak stanowczym stwierdzeniem (z publikacji „Psychologia tłumu”, tak odnośnie inteligencji i prawa tłumu: „W duszy zbiorowej zacierają się umysłowe właściwości jednostek oraz ich indywidualności. Różnorodność stapia się w jednorodność, a decydującą rolę odgrywają cechy nieświadome.”). Tak jak kilka osób zauważyło w komentarzach, wszystko zależy od tego, jakiego typu decyzja musi zostać podjęta, w jakich zadaniach, w jakich okolicznościach. Historia niejednokrotnie pokazała, że racjonalne decyzje jednostek zostawały „zakrzyczane” przez wolę większości (wybory polityczne prowadzące do powstawania dyktatur i totalitaryzmów są tu najjaskrawszym przykładem).

  • Pingback: Design thinking - droga do innowacji ?!? - StartupFreak()

  • Wiadomo, że współpracując można więcej osiągnąć niż poprzez rywalizację, jednak trzeba powiedzieć sobie jasno, nie każdy do współpracy się nadaje..

  • Jak wiele czynników decyduje o efektywności pracy grupowej, odpowiednio dobrani i poprowadzeni ludzie potrafią wiele zdziałać. 🙂

  • Ja bym bardzo chętnie poczytała więcej o tych modelach współpracy zespołowej przy podejmowaniu decyzji – brzmi to bardzo ciekawie i może być fajną alternatywą dla burzy mózgów.

    • Marzena WM

      Dzięki za komentarz :), postaramy się za jakiś czas umieścić taki artykuł.

  • Solidnie zrealizowany temat, zarówno pod względem merytorycznym jak i inspirującym. Nawiasując do treści uważam że jedna osoba powinna podjąć decyzję(lider), biorąc oczywiście pod uwagę i rozważając propozycje grupy. Jest najszybsza i najefektywniejsza sytuacja 😉