Jak włączyć statystyki Google Analytics na swojej stronie?


Rozpocząłeś przygodę z blogowaniem lub założyłeś swoją stronę internetową i nie wiesz jak ocenić efekty swojej pracy? Jest na to kilka rozwiązań. Oczywiście możesz popytać swoich znajomych lub klientów o opinię. Możesz również ocenić swoje efekty po ilości pozostawionych komentarzy pod opublikowanymi wpisami, a także możesz śledzić i analizować statystyki np. poprzez Google Analytics.

Dziś zajmiemy się właśnie statystykami, a jeśli temat okaże się interesujący możliwe, że będziemy go rozwijać. Dlaczego warto mieć statystyki? Chociażby po to, aby mierzyć skuteczność swoich działań. Nie ma nic gorszego od sytuacji kiedy płacisz za reklamę, a nie jesteś nawet w stanie ocenić jej efektów.

Co dają nam statystyki Google Analytics na stronie?

Możliwości tego narzędzia są naprawdę bardzo duże. Jeśli zagłębisz się w statystyki to tak naprawdę możesz z nich wyciągnąć sporo danych, które pomogą Ci zrozumieć użytkowników odwiedzających Twoją stronę. Dziś skupimy się tylko na tych istotniejszych dla strony www czy też bloga. Oto kilka przydatnych informacji, które możesz wyciągnąć na początku z GA:

  • ilość unikalnych użytkowników odwiedzających Twoją stronę
  • więcej informacji na temat użytkowników (geolokalizacja, wiek, zainteresowania, jak dużo czasu spędzają na Twojej stronie)
  • najczęściej odwiedzane strony
  • źródła – skąd docierają do nas użytkownicy (czy są to jakieś inne strony, fora internetowe czy też wszelkiego rodzaju social media)
  • listę fraz po jakich użytkownicy trafili do nas po wpisaniu w google (po zsynchronizowaniu GA z narzędziami dla webmasterów od Google)

Wszystkie kwestie powyżej, dobrze przeanalizowane i zinterpretowane, pomogą nam w lepszym dostosowaniu naszej strony do naszych odbiorców. Aby jednak móc analizować te statystyki musimy najpierw mieć podpiętą usługę do naszej strony. Przejdźmy zatem do tego kroku.

Jak założyć konto w Google Analytics?

Zacznijmy od tego, że najłatwiej będzie Ci zacząć przygodę z GA mając założonego maila w Gmail. Wtedy to nie musisz już zakładać dodatkowo nowego konta, tylko logujesz się do usługi właśnie dzięki danym z Gmail. W tym celu wystarczy wejść na stronę www.google.com/analytics/ i zalogować się. Teraz potrzebujemy stworzyć konto dla naszej strony. W tym celu wejdź w menu Administracja, następnie Konto > Utwórz nowe konto.
google analytics utworz nowe kontoNastępnie pokaże Ci się okno, gdzie w łatwy sposób określisz: nazwę konta, nazwę witryny, adres url witryny oraz kategorię branży i strefę czasową.
google analytics nowe konto

Jak już wypełnisz wszystkie pola kliknij na “pobierz identyfikator śledzenia”.

pobierz identyfikator śledzenia

Po kliknięciu pojawi się nam regulamin usługi, który należy przeczytać i zaakceptować. Następnie wyświetli się indywidualny identyfikator śledzenia oraz kod jaki należy wkleić na stronę, aby usługa działała. W tym momencie przyda się mała znajomość html lub jakiś znajomy programista, który będzie w stanie podpiąć Ci kod, który się wyświetlił.

google analytics identyfikator śledzenia

W zależności od technologii jakiej używasz na stronie lub tego jak będziesz wykorzystywać usługę, mamy kilka możliwości podpięcia Google Analytics pod naszą stronę:

  • wklejenie kodu html w sekcję
  • implementacja poprzez utworzenie pliku PHP
  • dynamiczne wdrażanie treści (możliwość wklejenia kodu za pomocą wspólnego pliku lub szablonu)
  • menedżer tagów Google

Sprawa ma się jeszcze prościej, jeśli Twoja strona działa na silniku WordPressa, ponieważ wtedy możesz z łatwością zrobić to samemu. Wystarczy skorzystać z wtyczki Analytics z oficjalnego repozytorium WordPressa. Po zainstalowaniu wtyczki wchodzimy w ustawieniach w sekcję Google Analytics Code i wklejamy swój identyfikator śledzenia. Od tej pory możesz zacząć śledzić statystyki swojej strony i analizować ruch oraz to co się dzieje na Twojej stronie. Dajcie znać w komentarzach czy kontynuować tą serię wpisów lub jakie zagadnienia Was interesują.

  • Natalia Matecka

    Właśnie nie mogłam się z tym uporać, dzięki za pomoc!

    • Marzena WM

      Nie ma za co 🙂

  • Sylwia Antkowicz

    Myślę, ze warto założyć google analytics od samego poczatku istnienia bloga. Świetnie to pokazuje jak się rozwijamy. Ja na co dzień korzystam głównie z liczby UU i ze statystyk odwiedzalności konkretnych postów.

  • Pamiętam ten kubeł zimnej wody, kiedy przesiadłem się z wtyczki Statpress na statystyki z GA.
    Przepaść była ogromna… 😉

  • Ciekawa opcja 🙂 Muszę się temu bliżej przyjrzeć 🙂

    • Marzena WM

      Zachęcam 🙂

  • Wielopokoleniowo 3

    Od początku prowadzenia bloga mam GA 😉

  • Bardzo pomocny wpis. Ja chętnie poczytam więcej o statystykach blogowych i funkcjach GA, bo w tej kwestii jestem bardzo początkująca.

  • posiadam GA ale niestety bez przerwy się rozłącza przez co statystyki nie są miarodajne 🙁

  • Muszę w końcu ogarnąć sprawę z GA!

  • Izabela Kłak

    Jeszcze dzis zaloze 🤗

  • Już mam i bardzo się przydaje 🙂