Dlaczego warto stosować oprogramowanie do zarządzania cenami?


teslaZacznijmy od przykładu niezwiązanego z zarządzaniem cenami i e-commerce.
Tesla wprowadza w swoich samochodach funkcje Autopilota, który w określonych warunkach może samodzielnie prowadzić samochód (w niedalekiej przyszłości zapewne te samochody będą w pełni autonomiczne). Przeciwnicy takich rozwiązań wykorzystywali każdy incydent związany z autopilotem do obrony twierdzenia, że człowieka nie da się zastąpić i bezpieczniej będzie jeśli to my samodzielnie będziemy prowadzić, a nie komputer.
W rzeczywistości jazda na autopilocie jest bezpieczniejsza. Okazuje się bowiem, że choć komputer autopilota nie jest bezbłędny, a jego reakcje są zaprogramowane (czyli ograniczone) to posiada on nad człowiekiem kilka ważnych przewag:

  • Nie męczy się i nie traci czujności
  • Ciągle obserwuje otoczenie samochodu z wykorzystaniem kamer i radarów, dzięki czemu widzi wszystko co się dzieje dookoła samochodu, a człowiek może patrzeć tylko w jednym kierunku
    Efektem czego bezpieczniej jest jeździć korzystając z autopilota – choć oczywiście należy go nadzorować.
    (odsyłam do materiałów Tesla Motors, tam można znaleźć więcej statystyk i badań na ten temat)

Wstęp był trochę za długi więc przechodzimy do meritum … 😉 Podobnie jest z zarządzaniem cenami.

Przeanalizowaliśmy prace 11 Product Menadżerów (PM), którzy zarządzali średnio ok 1200 produktami. Do ich obowiązków należało: zakup towarów, zarządzanie cenami, zarządzanie promocjami i wsparcie dla działów handlowych. Analizowaliśmy branżę elektroniki: laptopy, telefony, tablety, pc itd…, która charakteryzuje się niskimi marżami i krótkim czasem życia produktu.

Zarządzanie cenami – obserwacje:

  • Codziennie sprawdzano ceny (porównywano z konkurencją) średnio dla mniej niż 10% produktów
  • Nadzorowano głównie produkty o najwyższej rotacji
  • Średnie opóźnienie dla produktów o niskiej rotacji w dostosowaniu ceny do zmian na rynku wynosiło 18 dni
  • W 63 % przypadków PM’owie stosują nie więcej niż 2-3 strategie cenowe – tylko 18 % testuje nowe strategie

Wnioski

Ze względu na ilość obowiązków PM’owie zarządzają ceną w sposób wystarczający, tylko niewielkiego procenta produktów. Oznacza to, że większość produktów jest „zaniedbanych” i mogło by wykazywać znacząco większą rotację, gdyby dobrano do nich właściwą strategię cenowo – promocyjną.

price expertRozwiązanie problemu:
Oprogramowanie do zarządzania cenami np. Price-expert.net

Oprogramowanie do zarządzania cenami (lub oprogramowanie do zarządzania zyskami) ma na celu wspomaganie PM’ów w procesie zarządzania cenami, dzięki monitorowaniu:

  • Poziomu sprzedaży
  • Cen w konkurencyjnych sklepach internetowych
  • Porównywarek cenowych i aukcji (możemy szybko reagować na zmiany cen u konkurencji i zmieniać automatycznie ceny nawet kilka razy na dobę).

Najważniejszą jednak funkcją jest możliwość testowania różnych strategii cenowych i wyboru najlepszej strategii dla danej grupy produktowej. Price-expert umożliwia w pełni automatyczne przeprowadzenie testów cenowych, polegających w uproszczeniu na analizie zysku w zależności od stosowanej reguły cenowej. Samodzielne wykonanie takich testów jest praktycznie niemożliwe przy dużej ilości produktów.

Oprogramowanie do zarządzania cenami nie zastąpi pracy PM’a, może mu jednak znacząco pomóc. Wspiera go w wyborze najlepszej strategii cenowej (która najczęściej jest ustalana w odniesieniu do cen konkurencji) i dba automatycznie o aktualizację oferty cenowej produktów.

  • Jeszcze nic nie sprzedaję, nie mam żadnego produktu, ale może kiedyś wykorzystam przeczytaną tu wiedzę.

  • Bardzo ciekawy i przydatny post.

  • Trzeba przyznać, że bez komputerów i odpowiedniego oprogramowania, niewiele możemy zdziałać. Tak jest w każdej dziedzinie. Dzięki, że opisałeś to oprogramowanie. Podsunę je kilku moim znajomym.

  • Na wszystko znajdzie się rozwiązanie i sposób, który ułatwi życie przedsiębiorcy!

  • Porównwanie cen jest bardzo ważne! I nie tylko, gdy chcemy kupić coś drogiego, ale również na co dzień. Można tak wygenerować naprawdę duże oszczędności.