Zarządzanie zmianą – 6 praktycznych porad


Temat zarządzania zmianą jest bardzo obszerny , powstało wiele książek opisujących teorię i praktykę wprowadzania zmian w organizacji — poniżej kilka wartościowych przykładów:

Dokładny opis zagadnienia wykracza daleko poza treść tego wpisu, dlatego poniżej przedstawiam kilka praktycznych porad jak wprowadzać zmiany w Twojej firmie.

1. Niektórzy ludzie odruchowo reagują negatywnie na „importowane/narzucane” rozwiązania – włączaj ludzi w proces podejmowania decyzji , niech poczują się częścią procesu, wtedy dużo łatwiej będzie wdrożyć zmianę.

2. Niewiedza głównym wrogiem zmian – komunikuj nie tylko samą zmianę ale także jej powody , szanse i zagrożenia. Pokaż że podjąłeś decyzje świadomie znając jej wszystkie potencjalne konsekwencje.

3.Celebruj małe zwycięstwa – doceniaj nawet najmniejszy sukces w drodze do celu. Każdy zrealizowany cel buduje morale w zespole. Wystarczy że zorganizujesz 15’minutowe spotkanie zespołu na którym pochwalisz zakończony etap prac i kupisz pizze.

celebruj zwyciestwa

4.Pokaż jak osiągnąć cel – strach przed zmianą często wynika z braku wiedzy lub umiejętności do jej przeprowadzenia (faktycznego lub urojonego). Dlatego warto pokazać pracownikowi dokładną drogę do celu i wyposażyć go w odpowiednie narzędzia systemowe i decyzyjne.

5.Zmień środowisko – gdy wprowadzamy duże zmiany w organizacji warto zastanowić się nad zmianą środowiska otaczającego. Łatwiej się wtedy pozbyć starych złych nawyków. Przykład zmian: biuro, system informatyczny, struktura organizacyjna itp..

6.Bądź otwarty na uwagi – stwórz łatwą drogę zgłaszania uwag i klimat w którym pracownicy nie będą bali się ich zgłaszać. Gdy już dostaniesz uwagę odpowiedz na nią cierpliwie nawet jeśli jest bzdurna 🙂 Ciekawą praktyką jest zbieranie uwag i publikowanie odpowiedzi dla wszystkich członków zespołu.