
Call to Action – czyli jak skłonić konsumenta do zakupu?
W Twoim sklepie internetowym nie powinno zabraknąć „Call To Action” (CTA). To proste w przygotowaniu i bardzo skuteczne w praktyce narzędzie, które stanowi wezwanie do konkretnego działania. Pomaga skierować uwagę i zaangażowanie użytkownika na określoną czynność, jak m.in. zakup. Co zrobić aby CTA konwertowało? I czy to naprawdę konieczne?
Mały przycisk wielkiej wagi
Nikt nie lubi uczucia dezorientacji, zarówno w drodze na wakacje, jak i przeglądając stronę internetową. Dobra nawigacja i w aucie, i w Internecie pozwala poczuć się pewniej, a przez to śmielej poruszać się pod drogach – także tych wirtualnych. Przycisk „Call To Action” stanowi kluczowy element takiej nawigacji. Jest jak drogowskaz. Pokazuje bowiem, co użytkownik osiągnie dzięki kliknięciu. A może osiągnąć dokładnie to, czego Ty pragniesz jako właściciel serwisu, np.
- Kup teraz – klient zdecydowany na zakup produktu lub usługi otrzymuje jasny przekaz, że klikając w ten przycisk rozpocznie procedurę zakupową.
- Czytaj więcej – użytkownik zainteresowany ofertą dzięki tej wskazówce będzie mógł zdobyć bardziej szczegółowe informacje i to być może skłoni go później do zakupu.
- Przejdź dalej – dzięki temu przyciskowi użytkownik jest instruowany, w jaki sposób ma postępować, aby uzyskać więcej informacji, przejść do kolejnego etapu zakupów lub rezerwacji.
Nie musisz stosować dokładnie tych zwrotów. To najpopularniejsze i najczęściej wykorzystywane sformułowania, przewijające się przez wiele sklepów internetowych. Możesz je zastąpić własnymi sformułowaniami, pamiętając o tym, że CTA powinno składać obietnicę, informować o korzyściach, czy wyrażać potrzebę. Wobec tego zwykłe „Kliknij tutaj” jest zupełnie bezwartościowe.
Dobre CTA – czyli jakie?
Zachęcające. „Kup teraz”, „Dodaj do koszyka”, „Przeczytaj więcej” wskazują jedynie co użytkownik ma zrobić, jednak nie mówią czemu. Dobre CTA wskazuje na określoną czynności, a jednocześnie informuje o korzyściach jakie osiągnie odbiorca z tego konkretnego działania, np.:
- Odkryj teraz moc natury (na stronie z naturalnymi kosmetykami)
- Nie czekaj w kolejce do mechanika (na stronie z kontaktem do serwisu)
Chcąc przygotować konwertujące CTA skorzystaj z najważniejszych rad:
- Wyróżnij je – Dobrym rozwiązaniem jest forma przycisku, która niemal automatycznie zachęca do kliknięcia. Pamiętaj, aby odpowiednio go wyeksponować. Użycie kontrastującego z tłem witryny koloru i umieszczenie przycisku wyżej na stronie pomoże Ci w tym.
- Ogranicz liczbę słów – Jeżeli stosujesz przycisk jako CTA, to całe zdanie umieszczone na nim będzie źle się prezentowało. Nie zapominaj jednak, że możesz wezwać do działania także w zwykłym tekście i wówczas forma zdania dobrze się sprawdzi, np. Tęsknicie w środku zimy za ciepłym, letnim dniem? Teraz do naszej włoskiej pizzy, pachnącej słoneczną Italią, możesz zamówić orzeźwiającą, cytrynową lemoniadę.(Brzmi lepiej niż: Kup lemoniadę w zestawie z pizzą).
- Używaj aktywizujących słów – Dobre CTA musi wskazać, co kryje się za kliknięciem w przycisk. Użytkownik powinien od razu wiedzieć na co się godzi, a mianowicie, że dołączy do newslettera, że będzie mógł za darmo przetestować produkt, że dokona zakupu usługi, itp.
- Stwórz wrażenie ulotności okazji – Zachętą do działania dla wielu odbiorców jest wyjątkowość i ulotność okazji. Fakt, że promocja kończy się za 2 dni, czy że zostało tylko 5 miejsc wolnych na szkolenie działa motywująco na niezdecydowanych.