E-commerce to handel internetowy, który polega na zakupie towarów oraz usług przez stronę internetową lub aplikację.
Rodzaje e-commerce
E-commerce podzielić można na następujące rodzaje:
- busssines – to – consumer – są to transakcja pomiędzy przedsiębiorstwem a indywidualnym klientem. Sprzedaże odbywa się przez stronę internetową firmy,
- bussines – to – bussines – to transakcje zawierane pomiędzy przedsiębiorstwami. Ten rodzaj handlu internetowego odbywa się poprzez specjalny system przy pomocy handlowców,
- consumer – to – consumer – są to transakcje wykonywane pomiędzy osobami prywatnymi. Jedna z osób jest sprzedawcą a druga kupcem. Handel ten odbywać może się za pomocą serwisów internetowych, np. Allegro.
Rodzaje platform handlu elektronicznego
Platformy e-commerce podzielić można na dwa rodzaje, którymi są:
* zamknięte – są one łatwe do konfiguracji uruchomienia, ale mają ograniczone funkcje i rozwój,
* otwarte – są one trudniejsze do uruchomienia i można je w różnorodny sposób dostosować do funkcji jakie mają spełniać.
Platformy otwarte i zamknięte można podzielić na:
– olej – source – oprogramowanie to można modyfikować i uzupełniać w różne funkcje. Platforma ta jest darmowa
, lecz można ją rozwijać poprzez płatne opcje,
– abonamentowe – platformy te służą do obsługi i utrzymania sklepu internetowego,
– dedykowane – są one tworzone na specjalne zamówienie. Służą do tworzenia sklepu od podstaw.
Zalety oraz wady e-commerce
Do zalet sprzedaży w sieci zaliczyć można:
- wygodę i oszczędność czasu dla klientów
,
- łatwy i szybki dostęp do informacji,
- szeroka możliwość wyboru,
- możliwość zakupów przez cały rok i całą dobę,
- sprzedawca szybko może aktualizować ofertę,
- niski koszt związany z rozpoczęciem sprzedaży internetowej,
- dostęp do nowych klientów oraz rynków.
Wadami sprzedaży w sieci są:
- duże koszty dostarczenia towarów do kupującego,
- niskie marże,
- niepewność co do uczciwości sprzedającego i kupującego,
- brak możliwości dokładnego obejrzenia produktu na żywo przed zakupem.