Kiedy firma przestaje być startupem?

Pojęcie startupu w kontekście rozwijania własnego biznesu zrobiło prawdziwą karierę. Co chwilę słyszy się o kolejnym startupie, właścicielu startupu etc. Często łączy się je z innowacyjnością. Należy pamiętać, że hasło startup zarezerwowane jest dla organizacji spełniającej szereg warunków. A w przypadku osiągnięcia sukcesu, w pewnym momencie firma przestaje być startupem.

Czym jest startup?

Najprostsza i dosyć dokładna definicja mówi, że startup jest młodą firmą założoną przez jednego lub kilku przedsiębiorców, która poszukuje swojego modelu biznesowego. Pod mętnym pojęciem poszukiwania biznesowego modelu kryje się oczywiście produkt lub usługa, którą cechuje innowacyjność, a właściwie wręcz unikalność. Wiąże się to ponadto z dużym ryzykiem, w związku z czym pierwszą trudnością jest otrzymanie odpowiedniego finansowania.
Z pewnością jest to zadanie niełatwe, lecz wcale nie niemożliwe. W przypadku powodzenia, startupy przynoszą miliardowe zyski , a następnie przekształcają się w dojrzałe organizacje. Wiele osób z zaskoczeniem reaguje słysząc, które z ogromnych firm zaczynały od „garażu”.

Motywacja startupera

Startup niekoniecznie muszą zakładać młodzi i niedoświadczeni biznesmeni, lecz jeżeli kolejna odmowa zainwestowania finansów w przedsięwzięcie spotyka się z odmową, to warto przypomnieć sobie historię startupów, które odniosły sukces.
Na pierwszy ogień można rzucić kilku prawdziwych gigantów. Chyba każdy wie, że Facebook zaczynał jako startup. Znane startupy to także Spotify, Dropbox czy Uber. Nie trzeba sięgać jednak do listy 100 największych czy najbardziej znanych. Na rynku nie brakuje również polskich graczy, którzy może nie są jeszcze tak rozpoznawalni, lecz z pewnością są to startupy, które osiągnęły sukces.

Najciekawsze polskie startupy

Wśród polskich firm, które lawinowo zdobywają użytkowników na całym świecie warto znać kilka naprawdę ciekawie pomyślanych biznesów. Jednym z nich jest Brainly będąca platformą do odrabiania lekcji. Z jej usług coraz chętniej korzystają uczniowie w USA. Nieźle sobie radzi Packhelp, który tworzy opakowania dla sklepów internetowych. Może się wydawać, że rynek jest nasycony. Jednak nic bardziej błędnego, ciągle powstają innowacyjne i ciekawe firmy, które zajmują swoje nisze na rynku.
W chwili, gdy firma zdobywa uznanie klientów z pewnością przestaje być startupem. Jej produkt staje się rozpoznawalny, a przepływ finansowy stabilny. Jak widać na przykładzie wielu naprawdę dużych spółek, jest to jak najbardziej możliwe.